پاکستان در 28 می سال 1998 میلادی به عنوان نخستین کشور اسلامی دارای سلاح هسته‌ای در تاریخ ثبت شد.

مردم این کشور امروز «روز تکبیر» و 18 سالگی آزمایش موفق هسته‌ای این کشور را گرامی می‌دارند.

پاکستانی‌ها، دستیابی و آزمایش‌های موفق هسته‌ای خود را مدیون تلاش‌های دکتر «عبدالقدیر خان» پدر هسته‌ای این کشور می‌دانند.

دولت پاکستان در مقابله با سلاح هسته‌ای هند، نخستین آزمایش موفقیت‌آمیز را در 28 می سال 1998 میلادی (7 خرداد سال 1377 شمسی) در منطقه «چاغی» در ایالت «بلوچستان» با موفقیت آزمایش کرد.

به گفته مردم پاکستان، سلاح هسته‌ای این کشور افتخار بزرگی برای مردم این کشور است.

پاکستان که 18 سال پیش این آزمایش را انجام داد، اکنون هفتمین کشور دارای سلاح هسته‌ای در جهان است.

پاکستان پس از گذشت یک سال از این آزمایش، در سال 1999 میلادی درگیر جنگ «کارگل» با هند شد که تلفات زیادی جانی و مالی دو طرف را درپی داشت.

در حالی که پاکستان مدتی بعد از هسته‌ای شدن هند، سلاح اتمی خود را آزمایش کرد اما به گفته کارشناسان، تعداد کلاهک هسته‌ای پاکستان نسبت به هند بیشتر است.

کارشناسان می‌افزایند که تولید سلاح هسته‌ای پاکستان نیز در حال حاضر نسبت به هند بیشتر است که در چند سال آینده افزایش فوق‌العاده‌ای خواهد یافت.

بر اساس گزارشها، پاکستان در حال حاضر 110 تا 120 کلاهک هسته‌ای دارد در حالی که هند، دارای 90 یا 110 کلاهک هسته‌ای است.

دولت پاکستان با وجود فشارهای بین‌المللی در سال 1998 میلادی تصمیم گرفت تا برای حفاظت از منافع ملیخود ، نخستین آزمایش هسته‌ای را انجام دهد.

پاکستان در زمان حکومت حزب «مسلم‌لیگ» شاخه «نواز شریف» دارای سلاح هسته‌ای شد و اکنون در دوران حکومت این حزب نیز برای شعار اقتصاد قوی تلاش می‌کند.

به گفته مقامات اسلام‌آباد، پروژه 46 میلیارد دلاری «کریدور اقتصادی پکن – اسلام‌آباد» آینده اقتصادی پاکستان را تغییر خواهد داد و این کشور به عنوان یک کشور دارای اقتصاد قوی در منطقه ظهور خواهد کرد.

28 می، روز مهمی برای پایداری سیاسی و نظامی در پاکستان محسوب می‌شود.