برخی مقامات "جنبش اسلامی نیجریه" بر این اعتقادند ارتش این کشور، برای ترور و به شهادت رساندن رهبران و سران این جنبش، اقدام به همکاری با تک تیراندازان حرفه ای کرده است.

به اعتقاد این مقامات جنبش اسلامی، «شیخ مختار صحابی» یکی از رهبران برجسته این جنبش، در روز ۱۳ ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ و همزمان با وقوع فاجعه "زاریا"، مورد هدف گلوله یکی از این تک تیراندازان قرار گرفته و به شدت مجروح شد و پس از آن، هیچ خبر قابل اعتمادی در مورد او از سوی ارتش نیجریه ارائه نشد.

یکی از دیگر از رهبران جنبش اسلامی، «شیخ محمد توری» بود که او نیز هدف گلوله عناصر ارتش نیجریه قرار گرفته و به شهادت رسید.

گفتنی شیخ مختار صحابی، نماینده «شیخ ابراهیم زکزاکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه، در منطقه "کادونا" بود و همزمان با وقوع جنایت زاریا، در محل اقامت شیخ زکزاکی حضور داشت که در همان جا هدف گلوله تک تیراندازان ارتش نیجریه قرار گرفت و سپس توسط عناصر رژیم، به محل نامعلومی منتقل شد.

هنوز در مورد وضعیت جسمانی وی خبری منتشر نشده است و برخی گمانه زنی ها حاکی از شهادت این عالم شیعه است.

با این وجود اخبار رسیده شهادت داماد شیخ صحابی را در این روز، تایید می کنند.

لازم به ذکر است پس از وقوع حملات وحشاینه دژخیمان ارتش نیجریه به محل اقامت شیخ زکزاکی در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی، که منجر به شهادت تعداد زیادی از شیعیان و دستگیری و مجروح شدن رهبر جنبش اسلامی نیجریه شد، سران اسرائیل اولین کسانی بودند که این اقدام وحشیانه را به رژیم و ارتش نیجریه تبریک گفتند.