یک نوع بیماری استوایی که تاکنون محدود به سوریه بود، با آواره شدن جنگ زده ها و مهاجرت آنها به سرعت در حال شیوع به نقاط مختلف خاورمیانه است.

 

سالک یا لیشمانیوز پوستی، یک بیماری انگلی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود. این بیماری می تواند به زخم های شدیدی، اغلب روی پوست صورت، منجر شود.

 

شیوع بیماری پوستی از مناطق تحت اشغال داعش به دیگر نقاط منطقه+ تصاویر

 

محل شیوع این بیماری پوستی، سوریه و به ویژه مناطق تحت اشغال گروه تروریستی داعش از جمله رقه، دیرالزور و حسکه گزارش شده است.

 

جنگ شهری سوریه، تجهیزات و خدمات پزشکی این کشور را کاملا نابود کرده است. بسیاری از بیمارستان ها تخریب شده و هزاران نفر از کارکنان بخش سلامت و بهداشت کشته شده اند.

 

کمبود شدید آب و ساختمان های بمباران شده در این کشور، زمینه را برای تکثیر عامل این بیماری مهیا کرده است. 

 

با آواره شدن بیش از 4 میلیون سوری جنگ زده به کشورهای منطقه، این بیماری به کشورهای همسایه از جمله اردن، ترکیه و لبنان نیز شیوع پیدا کرده است.

 

شیوع بیماری پوستی از مناطق تحت اشغال داعش به دیگر نقاط منطقه+ تصاویر

 

نگرانی هایی درخصوص شیوع این بیماری به اروپا از طریق مهاجران نیز وجود دارد. وضع نامطلوب کمپ های موقت مهاجران در اروپا، زمینه را برای رشد و شیوع این بیماری مهیا کرده است.

 

بیماری سالک یکی از 17 بیماری استوایی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی در فهرست بیماری های «نادیده گرفته شده» طبقه بندی شده است.

 

این بیماری علاوه بر زخم های شدید پوستی، باعث زخم های باز روی پوست، مشکلات تنفسی، مشکلات بلعی و خون ریزی بینی نیز می شود.

 

محققان برای مقابله با این بیماری خواستار تشخیص و درمان زودهنگام، بهبود شرایط اردوگاه های آوارگان و آموزش پزشکان شده اند.