حمام خون در فلوجه، تداعی گر قدرت در خدمت ترور

 گاردین در مطلبی نوشت: رخداد حمله ای جدید در شمال سوریه و تهدیدات داعش در خصوص حملات احتمالی این گروه تروریستی در کشورهای غربی در ماه رمضان، یادآور آن است که تمامی تلاش ها برای سرنگونی داعش سال ها به طول خواهد انجامید.

آمریکا در ساعات پایانی روز جمعه با اعلام خبر کشته شدن فرمانده ارشد داعش طی یک حمله هوایی در فلوجه، از به هلاکت رسیدن حدود 70 تن از اعضای این گروه خبر داد. 

 

بر اساس این گزارش، یکی از فرماندهان شبه نظامی عراقی با اشاره به گزارش های تلخ و نا امید کننده درباره شرایط سخت غیرنظامیان در فلوجه و گرسنگی شدید آن ها، در این باره گفت: حمله نهایی طی روزهای اخیر در راه خواهد بود.

 

با شرایط محاصره ای حاکم بر فلوجه و با کمبود رو به رشد مواد غذایی و دارو در این منطقه، داعش بیش از ده ها هزار غیرنظامی را دست مایه حملات و سپر انسانی خود قرار داده است. خانواده هایی که بنا به اعلام سازمان ها و خبرنگاران طی روزهای اخیر اقدام به فرار از منطقه کرده اند. آن ها با به خطر انداختن جان خود، دست به فرار از میان میدان های مین زده اند و بر این باورند که ایستادن و جنگیدن در برابر داعش برای مردم عادی که در خانه هایشان حبس شده اند، به مراتب خطرناک تر از فرار است.

 

در درگیری هایی که برای به دست گرفتن کنترل مناطق شهری از نزدیکی رمادی گرفته تا کوبانی در سوریه رخ داده، هزینه راندن داعش از مرزها تنها نابودی غیرقابل وصف بوده است؛ اما بیشتر غیرنظامیان خیلی پیش تر از آن که درگیری و نزاع شدت یابد، از این مناطق فرار کرده و خارج شده اند.

 

یکی از فعالان برنامه "افراط گرایی" در دانشگاه جورج واشینگتون و یکی از نویسندگان کتاب "داعش: دولت ترور" در این باره می گوید: من نگرانم که فلوجه در آینده ای نزدیک به حمام خون بدل شود. البته نتیجه ای بهتر نیز دور از دسترس نیست. رمانی که داعش کنترل یک منطقه را از دست می دهد، می بایست احتمال برجای گذاشتن نابودی های سنگین و حملات سخت از سوی این گروه را داشت."

 

اگرچه جنگ در فلوجه و رقه از نظر استراتژیک حیاتی محسوب نمی شود، انتظار می رود داعش هزاران عضو خود را برای جنگیدن تا سر حد مرگ در این مناطق که ارزشی نمادین دارد، به خدمت بگیرد. 

 

منطقه واقع در 50 کیلومتری شهر بغداد، یادآور نخستین بخش هایی است که به کنترل داعش درآمد و این گروه را به جرگه دیگر گروه های تروریستی موجود تا آن زمان در کشور افزود.

 

یک عضو انجمن خاورمیانه در این خصوص می گوید:" از زمان استقرار آمریکایی ها در این منطقه میزان حس مقاومت در برابر نیروهای بیرونی تقویت شده است. با تلاشی که داعش برای تحت کنترل نگه داشتن این منطقه از خود نشان می دهد، انتظار خسارت و ضربه های بزرگ منطقی است.

 

بر پایه این گزارش، داعش مواضع خود را در برابر مبارزان و نیروهای کرد که از سوی نیروهای ویژه آمریکایی در بخش های شمالی رقه  پشتیبانی می شوند، از دست داده است .
ابومحمد العدنانی، یکی از سخنگویان داعش با خطاب قرار دادن حامیان غربی این گروه، از آن ها خواست در ماه رمضان دست به حملات تروریستی بزنند.

 

وی گفت: کوچک ترین فعالیتی که در قلب سرزمین های غربی از سوی شما انجام شود، برای ما از بزرگترین حملات تروریستی که به دست خودمان تاکنون صورت گرفته است، ارزشمند تر و والاتر است." 

 

عدنانی با اشاره به کم تر شدن شمار داعشی ها و احتمال از دست رفتن بخش عمده ای از قلمرو این گروه ازجمله مواضعش در رقه و موسل گفت: گروه داعش بدون حامیان جدا شده اش نیز ادامه خواهد داد. 

 

خطر حملات بیشتر در کشورهای غربی و پیشرفت ها تا نزدیکی "حلب" حاکی از آن است که حتی در شرایط دفاعی، داعش یک نیروی پرقدرت به ویژه در سوریه است که به نظر می رسد نیروهای منطقه ای و غرب هیچ استراتژی کارسازی برای مقابله با این گروه و ایدئولوژی آن ندارند.

 

پس از ماه ها تزریق بودجه از سوی متحدان خارجی، ارائه تجهیزات و آموزش در راستای تقویت ارتش عراق،دولت و شبه نظامیان، چشم انداز بلند مدت وضع داعش در عراق متزلزل تر از موقعیت کنونی آن است.