مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های آمریکا اعلام کرد داروهای مسکن موسوم به داروی شگفت انگیز یا «واندر دراگ» (wonder drug) که یادگار دهه نود میلادی است، نه تنها در مصرف کننده اعتیاد به وجود می آورد بلکه دردهای مزمن او را شدیدتر می کند.

هشیاری و حساسیت عمومی به این مسئله در هفته های کنونی و بعد از مرگ ناگهانی پرینس، خواننده سرشناس آمریکایی و همچنین تصویب جدید قانونی درباره سوء استفاده از این دارو، در مجلس نمایندگان آمریکا افزایش یافت.

«تام فریدن،» مدیر مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های آمریکا پیشتر در بیانیه ای گفت: هر روز بیش از 40 آمریکایی بر اثر مصرف بیش از حد مسکن های تجویز شده از سوی پزشک می میرند.

شمار مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد داروی مسکن در سال 2014 به 29 هزار مورد رسید. از این رقم 18893 مورد ناشی از مسکن های با نسخه دکتر گزارش شده است و بقیه ناشی از مصرف هروئین بوده که در آمریکا مسکنی اختیاری برای بیمار است و در صورتی ارائه می شود که دارو بسیار گران باشد یا امکان تهیه آن فراهم نباشد.

داروهای ویکودین، اکسیکانتین و مشتقاتشان همگی انواعی از ماده مخدر گیاه خشخاش هستند که در اواسط دهه 1990 وارد بازار داروی آمریکا شد.