تلاش تونی بلر برای حذف کوربین

 نخست وزیر اسبق انگلیس بیش از هر زمان دیگری در معادلات داخلی حزب کارگر زمینگیر شده است. به قدرت رسیدن جرمی کوربین و افزایش اقبال طرفداران حزب کارگر و دیگر شهروندان انگلیسی نسبت به وی، قدرت مانور تونی بلر را در این حزب به شدت کاهش داده است.

اظهارات اخیر تونی بلر در مخالفت با حضور کوربین در مسند رهبری حزب کارگر نشان دهنده شدت تقابل میان بلر و کوربین می باشد. به نظر می رسد گذشت زمان نه تنها از این تقابل نمی کاهد، بلکه بر شدت آن خواهد افزود. در حال حاضر تونی بلر از هر فرصتی برای بیان مخالفت خود با کوربین استفاده می کند. وی امیدوار بود که در جریان رقابتهای انتخابات شوراهای محلی و متعاقب شکست حزب کارگر، بتوان پروسه برکناری جرمی کوربین از رهبری حزب کارگر را کلید زد. اما نتایج انتخابات شهرداری ها و شوراهای محلی به ضرر افرادی مانند تونی بلر بود!

در انتخابات شهرداری ها و شوراهای محلی ، کوربین توانست موقعیت خود را در حزب کارگر تحکیم بخشد. پیروزی حزب کارگر در انتخابات شهرداری های لندن و چند کلانشهر دیگر، سبب شد تا حزب محافظه کار و متعاقبا رقبای درون حزبی کوربین نتوانند به اهداف از پیش تعیین شده خود در جریان انتخابات اخیر دست پیدا کنند.

تونی بلر پس از این انتخابات ترجیح داده است مواضع خود علیه کوربین را صراحتا مطرح نموده و نسبت به استمرار رهبری وی در حزب کارگر هشدار دهد. ما این پایان ماجرا نیست! تلاشهای جرمی کوربین رهبر جدید حزب کارگر مبنی بر محاکمه تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس به اتهام جنایات جنگی در عراق ، منجر به ترس و وحشت تونی بلر شده است.

واقعیت امر این است که جرمی کوربین خواستار پیگیری محاکمه تونی بلر به اتهام مشارکت در جنگ عراق می باشد. این رویکرد کوربین سبب شده است تا افرادی مانند بلر و جک استراو در مقابل وی قرار گیرند.

در جریان جنگ عراق در سال 2003 میلادی، تونی بلر با همراهی جرج واکر بوش رئیس جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا جنایات بزرگی را علیه شهروندان عراقی رقم زد. محصول این جنایت، وقوع بحران امنیت در عراق می باشد که تا به امروز ادامه دارد.  رهبر سابق حزب کارگر و نخست‌وزیر پیشین بریتانیا در مصاحبه با شبکه بی بی سی اعلام کرده است :

" به قدرت رسیدن کوربین آزمایشی خطرناک برای یک کشور غربی است که درگیر این نوع سیاست گذاری پوپولیستی چپ یا راست شود."

هم اکنون تونی بلر سعی دارد از همه ابزارهای خود برای مهار کوربین استفاده کند. حتی در این خصوص جلسات و هم اندیشی های زیادی میان برخی سران ناراضی حزب کارگر با مقامات حزب محافظه کار از جمله دیوید کامرون برگزار شده است. با همه این اوصاف، بلر و همراهانش تا کنون موفق به مهار کوربین نشده و برگزرای انتخابات اخیر در انگلیس منجر به تقویت موقعیت رهبر جدید حزب کارگر شده است.

پیروزی نسبی حزب کارگر در انتخابات شهرداری های محلی سبب شده است تا تلاش اولیه تونی بلر ، دیوید کامرون و سران نهادها و دستگاههای امنیتی در انگلیس برای حذف کوربین از قدرت با ناکامی و شکست همراه شود. از این رو به نظر می رسد تونی بلر و همراهانش روشهای دیگری را برای مقابله با کوربین آغاز کرده اند. اصلی ترین هدف بلر و همراهانش، برکناری کوربین از رهبری حزب کارگر تا سال 2020 میلادی (زمان برگزاری انتخابات سراسری انگلیس) است.

در صورتی که کوربین تا سال 2020 از قدرت برکنار نشود، وی به عنوان نامزد نهایی حزب کارگر در انتخابات برگزیده خواهد شد. این موضوع برای تونی بلر و همراهانش کابوسی سخت محسوب می شود زیرا کوربین نشان داده است که استعداد زیادی برای جذب آرای عمومی دارد.در نهایت اینکه تونی بلر هم اکنون از یک سو نگران افشاگری های بیشتر کوربین در خصوص نقش دولت خود در جریان جنگ عراق و از سوی دیگر، نگران قدرت گرفتن روزانه کوربین در راس معادلات سیاسی حزب کارگر است. هم اکنون تونی بلر، کوربین را اصلی ترین رقیب سیاسی خود دانسته و سعی دارد از هر ابزاری برای حذف وی از قدرت استفاده کند.