پیشنهاد ترکیه به آمریکا برای دخالت نظامی در سوریه هنوز باقی است

«نعمان کورتولموش»، معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه ادعا کرد، آنکارا برای زمینگیر کردن «داعش» در مناطق قرار گرفته بین دو شهر «جرابلس» و «مارع» در شمال سوریه طرحی نظامی به واشنگتن ارائه کرده است.

به نوشته شبکه خبری «اورینت» وابسته به مخالفان سوریه، سخنگوی دولت ترکیه این سخنان را روز سه‌شنبه (دیروز) در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست دولت این کشور ایراد و تصریح کرد: خطر گروه‌های تروریستی در این مناطق علیه ترکیه، آنکارا را ملزم می‌کند، برای مقابله با این خطرات اقدامات لازم را به عمل آورد.

اما کورتولموش توضیحی درباره طرح آنکارا که از شهر مرزی جرابلس در شمال سوریه آغاز خواهد شد، نداد.

این اظهارات کورتولموش ساعاتی پس از تاکید وزیر خارجه ترکیه ایراد شد که تصریح کرد: کشور متبوعش به واشنگتن پیشنهاد عملیات نظامی مشترک برای آزادسازی شهر جرابلس و پاکسازی شهر «منبج» از سیطره داعش و اقدام برای آزادی «رقه»، پایگاه اصلی این گروه در سوریه، با همکاری گروه‌های مسلح میانه‌رو مورد حمایت آمریکا و عدم مشارکت حزب «اتحاد دموکراتیک» کُردها در این عملیات را داده است.

این در حالی است که اخیرا یک منبع آگاه ترک از دخالت نظامی قریب الوقوع ترکیه با مشارکت آمریکا، قطر و عربستان در شمال سوریه و مشخصا در مناطق بین شهرهای جرابلس و اعزاز با هدف نزدیکی به شهر منبج، مهمترین پایگاه داعش در ریف شمالی حلب با همکاری و هماهنگی با گروه مسلح «ارتش آزاد» پرده برداشته بود.

این منبع آگاه ترک هدف این عملیات را دور کردن خطر داعش از مرزهای ترکیه عنوان کرده بود.