روسیه: عادی سازی روابط با ترکیه مضحک است!

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز در برابر خبرنگاران، موضع دولت متبوعه‌اش در خصوص مسائل مختلف بین‌المللی را توضیح داد.

زاخاروا ابتدا به سخنان اخیر «نئومان کورتولموش» سخنگوی دولت ترکیه در خصوص عادی‌سازی سریع روابط با روس‌ها اشاره کرد و گفت «این اظهارنظر برای ما مضحک است.»

روابط روسیه و ترکیه پس از هدف قرار گرفتن سوخو-24 روس‌ها در مرز سوریه به شدت تیره شد؛ روس‌ها خواستار محاکمه خلبان اف-16 مهاجم و عذرخواهی رسمی آنکارا هستند، دولت ترکیه اما می‌گوید این هواپیمای روسی با اطلاع قبلی از روسی بودن آن ساقط نکرده و ادامه دشمنی، چیزی عاید روس‌ها نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه به گزارش‌های موجود در خصوص ارائه تسلیحات روسی به اعضای گروه «پ‌ک‌ک» هم اشاره کرد و گفت: «بیانیه دولت ترکیه در این خصوص، یک دروغ آشکار است.»

ماه گذشته، اردوگاه پناهجویان سوری در شهر ادلب در نزدیکی مرز ترکیه هدف قرار گرفت و 30 پناهجو در چادرهایشان سوختند و کشته شدند.

منابع معارضان سوری مدعی‌اند که این کشتار، کار جنگنده‌های روسی بوده ولی زاخاوا این گزارش را نیز رد کرد و گفت: «اتهامات بی‌پایه و اساس‌اند؛ جنگنده‌های سوری هیچ پرواز رزمی بر فراز ادلب نداشته‌اند.»

خانم سخنگو به درخواست‌های مکرر روسیه برای تفکیک گروه‌های معارض سوری از گروه‌های تروریستی هم اشاراتی داشت؛ آمریکا هم درخواست مشابهی دارند البته واشنگتن برخی گروه‌های تحت حمایت عربستان و قطر را تروریستی نمی‌داند و این نقطه اختلاف است.

زاخاروا در این خصوص گفت: «تفکیک معارضان سوری از تروریست‌ها در حال حاضر در جریان نیست؛ دیگر نمی‌توان شبه‌نظامیان سوریه را معارض میانه‌رو خواند.»