گفت‌وگوی تلفنی "کری" و لاوروف درباره سوریه

وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود بر ازسرگیری هر چه سریعتر گفت‌وگوهای صلح سوریه تأکید کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز شنبه در گفت‌وگویی تلفنی با «جان کری» همتای آمریکایی خود درباره مسائل مربوط به سوریه به بحث و تبادل نظر پرداخت.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، لاوروف در این گفت‌وگوی تلفنی خواستار از سرگیری هر چه سریعتر گفت‌وگوهای صلح سوریه و تفکیک گروه‌های معارضان میانه‌رو از شبه‌نظامیان جبهه النصره شد.

در این بیانیه آمده است: لاوروف علاوه بر تأکید بر فوریت تفکیک معارضان میانه‌رو سوری از شبه‌نظامیان جبهه النصره، همانطور که آمریکا مدتها پیش وعده آن را داده بود، در خصوص تلاش‌ها برای به تأخیرانداختن موضوع ازسرگیری مذاکرات سیاسی صلح سوریه نیز ابراز نگرانی کرد.

بر اساس این گزارش، این مکالمه تلفنی به درخواست طرف آمریکایی انجام شده است.

سوریه از سال 2011 میلادی به این سو، درگیر جنگ شدیدی بوده که طی آن نیروهای ارتش این کشور با گروه‌های تروریستی متعدد چون جبهه النصره و گروه داعش، در حال مبارزه هستند.

بنا بر این گزارش، هم مسکو و هم دمشق، نقش دولت آنکارا در حمایت از تروریست‌ها را پر رنگ می‌دانند و ترکیه را متهم کرده‌اند که از این گروه‌های افراطی پشتیبانی نظامی و مالی می‌کند. به طوری که در دسامبر سال گذشته میلادی، روسیه مستندات قاچاق نفت سوریه از سوی داعش به مرزهای ترکیه را برملا کرد.

وزرای خارجه روسیه و آمریکا روز جمعه نیز در تماسی تلفنی، تحولات اخیر در سوریه و راه‌های رفع بحران در این کشور خاورمیانه را مورد بحث و بررسی قرار داده بودند.