ورود حزب سوم آمریکا به انتخابات،  انتخابات حزب جمهوری‌خواه تلقی می‌شود

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به ورود حزب لیبرترین به عنوان سومین حزب سیاسی آمریکا به عرصه انتخابات ریاست جمهوری این کشور اظهار داشت: در خصوص ورود حزب سوم ایالات متحده به انتخابات ریاست جمهوری این کشور هنوز اخباری تازه‌ای مبنی بر جهت‌گیری‌ها و اظهارنظرهای قطعی این حزب در درون آمریکا به صورت علنی و جدی منتشر نشده است. اما زمانی که به گذشته مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که مقام‌های حزب جمهوری خواه زمانی که از دور نامزدی در انتخابات کناره‌گیری کردند، ترامپ توانست با عوام‌فریبی آراء عموم مردم را که طرفدار جمهوری‌خواهان بودند، به سمت خود جلب کند. از این رو نگرانی سطوح بالایی حزب جمهوری‌خواه بر این بود که به یک نوعی بتوانند چهره خود را حداقل ثابت نگه دارند و از تضعیف آن جلوگیری کنند. در این جا بود که جمهوری‌خواهان درصدد برآمدند و به دنبال راه حل موجود بودند تا بتوانند خطرات ترامپ را تا حدودی دفع کنند.

وی ادامه داد: این رویکرد جمهوریخواهان به این دلیل است که با توجه به خیزش ترامپ در انتخابات آتی تهدیدهایی از سمت وی صورت گرفته بود. تا جایی که اعلام کرد اگر کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان او را به عنوان نامزد نهایی این حزب معرفی نکند، به صورت مستقل وارد خواهد شد و همین موضوع می‌تواند آرای جمهوری‌خواهان را بشکند. چرا که ترامپ معتقد است که می‌تواند از آراء عموم مردم و طرفداران جمهوری‌خواهان بهره‌مند شود.

جمهوری خواهان با نگرانی از احتمال شکست، زمانی که دیدند کنوانسیون ملی جمهوریخواهان به ترامپ رای  داده است، به فکر طرح‌ریزی یک «کودتای حزبی» افتادند تا با نامزد کردن اشخاصی که وزن سیاسی آنها نسبت به ترامپ بیشتر است، بتوانند کارت خود در برابر ترامپ را در دست داشته باشند و در موقع لزوم از آن رونمایی کنند.

این دیپلمات اسبق در خصوص ماهیت حزب لیبرترین و همچنین گری جانسون که به عنوان نامزد این حزب برگزیده شده است بیان کرد: این حزب پس از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه به عنوان حزب سوم آمریکا محسوب می‌شود. تاسیس این حزب توسط چند سیاست‌پیشه در ایالت کلورادو در دسامبر ۱۹۷۱ میلادی صورت گرفت و این‌که دیده می‌شود این حزب به یک‌باره در حالت فعلی در عرصه مبارزات انتخاباتی حضور پیدا می‌کند، به این دلیل است که آنها در مقایسه با ترامپ نامزد جدی جمهوری‌خواهان تلقی می‌شوند و می‌توانند آراء طبقات مختلف را جلب کنند. از این‌رو آنها خود را به عنوان نامزدهای جدی این حزب معرفی می‌کنند.

وی در پایان گفت: سابقه نامزد این حزب و شخصی که به عنوان معاون اول برگزیده شده است، جمهوری‌خواه محسوب می‌شود و قاعدتاً با جمهوری‌خواهان تفاوت‌های فاحش دارند. از این‌رو اگر بخواهیم تاثیر حضور این جناح به عنوان حزب سوم ایالات متحده را بررسی کنیم باید بگوییم ورود آنها به صحنه انتخابات می‌تواند باعث بُرد کلینتون شود. چراکه اگر در ماه‌های آینده نامزد این حزب وارد میدان شود، بدون شک آراء جمهوری‌خواهان شکسته خواهد شد. از این حیث باید باید گفت که اتهام‌های ترامپ نسبت به کلینتون جنبه روانی دارد و ورود حزب سوم می‌تواند باعث شکست ترامپ حتی به عنوان یک نامزد مستقل شود.