مشکلات جدید اوباما؛ سخنگویان دروغگو و نوار ویدئویی

پایگاه اینترنتی واشینگتن اگزمینر در گزارشی نوشت: انتشار خبر حذف بخشی از ویدئو سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا مشکلاتی را برای مقامات این وزارتخانه ایجاد کرده است.

 

 دولت اوباما ناگهان این روزها با نوعی مشکل اعتبار مواجه شده و این مشکل نه از ناحیه کنگره و یا مطبوعات بلکه از طریق خود مقامات ارشد دولت ایجاد شده است. وزارت خارجه آمریکا روز چهار شنبه مجبور شد اعتراف کند که بخشی از نوار ویدیویی کنفرانس خبری سخنگوی وقت وزارت خارجه را، که احتمالا از دروغ مقامات درباره زمان آغاز مذاکرات هسته ای با ایران حکایت می کند، حذف کرده است.

 

اواخر روز جمعه، گزارشی مبنی بر تغییر محتوای گفتگوی دیگری درباره ایران از سوی کاخ سفید منتشر شد. در این متن، جمله ای از جاش ارنست حذف شده که در جواب پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا او قاطعانه می تواند بگوید هیچ کس در مورد توافق با ایران دروغ نگفته است؟ جواب می دهد نه کوین. این گزارش تنها یک روز پس از آن منتشر شد که جاش ارنست گفت آنچه که در وزارت خارجه رخ داده هرگز نمی تواند در کاخ سفید اتفاق بیفتد. 

 

در روزهای پایانی هفته، وزارت خارجه تحت فشار کنگره قرار گرفت که چه کسی محتوای نوار ویدئویی را تغییرداده و چرا این کار را کرده است . با آغاز نشست هفته آینده کنگره گزارش منتشر شده در مورد کاخ سفید سوالات بیشتری را حول این موضوع بر خواهد انگیخت. سوالات موجود در ذهن قانونگذاران به احتمال زیاد عبارت خواهد بود از: چه کسی این ویدئو ها  و متن آنها را تغییر داده و چرا ما باید به هر چیزی که دولت در این باره به ما می گوید اعتماد کنیم؟ 

 

اما این فقط نمایندگان مجلس نیستند که عصبانی اند. جان کری، وزیر خارجه (آمریکا،) هم گفته است از پاسخ ازائه شده از سوی کارکنان وزارتخانه خود راضی و خشنود نیست. کری گفته است که کل ماجرا احمقانه، ناپخته و نامناسب بوده است . در حالی که سخنگوی وزارت خارجه نشان داده که عجله ای در کشف اینکه چه کسی دستور ویرایش این ویدئو را داده ندارد، کری گفته است تمایل دارد بداند که چه کسی این کار را کرده است . کری گفت :من می خواهم بدانم که  دقیقا چه اتفاقی افتاده است و چرا. 

 

جیسون چافتز، رئیس کمیته نظارت مجلس، از کری خواسته است نام کارمندانی که ویدیو را ویرایش کرده و کسی که کار تدوین این ویدئو را بر عهده داشته را اعلام کند . روز جمعه،  مایک پمپئو، نماینده مجلس نمایندگان، گفت: کسانی که در این موضوع دخیل بوده اند باید دربرابر کنگره شهادت دهند.

 

واشینگتن اگزمینر در ادامه نوشت: رسانه ها هم به جمهوری خواهان در فشار آوردن به وزارت خارجه کمک می کنند . جک تاپر، خبرنگار سی ان ان، روز پنجشنبه چند دقیقه ای در مورد این رسوایی صحبت کرد و آشکارا اعلام کرد که دولت در تلاش برای پنهان کردن حقیقت، چند دروغ به خبرنگاران و مردم گفته است. یکی از این دروغ ها زمانی بود که ویکتوریا نولاند در سال 2013 اعلام کرد که هیچ مذاکره محرمانه میان آمریکا و ایران قبل از آن زمان وجود نداشته است. پس از آن وزارت خارجه بخشی از بحث جنیفر ساکی را حذف کرد تا نشان دهد گاهی اوقات لازم است دروغ گفت.  

 

در شرایطی که قرار است ویدئوی گم شده احتمالا در ماه جاری در معرض دید همگان قرار گیرد ، وزارت خارجه با گفتن اینکه، این مسئله تنها یک «خطای فنی» بوده، دورغ دیگری سر هم کرده است. طی سه روز اخیر وزارت خارجه قبول کرده که ویرایش این ویدئو عمدی بوده و این روشن نیست تحقیقات کنگره چه چیزی را می تواند کشف و روشن کند.

 

وزارت خارجه  اصرار دارد که فرد مسئول ویراش ویدئو نمی داند از چه کسی دستور گرفته ، وی اذعان کرده که شخصی از دفتر امور عمومی وزارت خارجه در این خصوص با او تماس گرفته است. البته ماری هارف نیز می گوید این فرد جن ساکی، که هنوز در وزارت خارجه کارمی کند، نبوده است.

 

روز جمعه، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه هم گفت: مقامات نمی توانند صدای ضبط شده ای را در این زمینه پیدا کنند چرا که سوابق ضبط شده تلفن ها به طور معمول پس از 24 ساعت پاک می شود و در این زمینه از ایمیل استفاده نمی شود. 

 

وزارت خارجه در واکنش به فشار و درخواست ها برای بررسی موضوع ایمیل های ارسالی هیلاری کلینتون هم اعلام کرده بود  قادر نیست این ایمیل ها را رد یابی کند .این موضوع مربوط به سال گذشته و استفاده هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه وقت از سرور خصوصی برای ارسال ایمیل های خصوصی بوده است.

 

در حال حاضر وزارت خارجه می گوید چیزی برای انتشار وجود ندارد، اما  به احتمال زیاد این رویکرد این وزارتخانه، کنگره را کنجکاوتر خواهد کرد. تونر روز پنجشنبه گفت :ما در مسیر جمع آوری اطلاعات بیشتر در این زمینه به بن بست رسیده ایم.