با اعتراض شدید "رژیم آل سعود" بر معدود تصمیم های بی طرفانه "سازمان ملل" در قرار دادن نام "ائتلاف عربی" به سرکردگی "عربستان" در لیست سیاه، این سازمان مدافع حقوق بشر نام این ائتلاف را از لیست سیاه خود خارج کرد.

سازمان ملل در گزارش هفته گذشته خود، با اعلام اینکه عربستان سعودی و ائتلاف عربی مسئول کشتار ۶۰ درصد از ۷۸۵ کودک کشته شده در یمن است، این ائتلاف را در زمره لیست سیاه خود و از جمله گروه هایی که حقوق بشر را زیر پا گذارده و مرتکب جنایات جنگی شده اند، قرار داد.

ولی "ریاض" به این تصمیم اعتراض کرد و سازمان ملل را به خاطر انتشار این گزارش ملامت نمود و بلافاصله به دنبال این اعتراض، سازمان ملل نام ائتلاف عربی را لیست سیاه خود خارج ساخت.

سخنگوی سازمان ملل در این باره گفت: «بان کی مون» با پیشنهاد عربستان مبنی بر تجدید نظر در این تصمیم موافقت کرد و در پی آن، نام این ائتلاف از لیست سیاه این سازمان خارج شد.

این در حالی است که پس از انتشار این گزارش، «استفان دوجاریک» به شدت از صدور این گزارش حمایت کرد و با تاکید بر اینکه ائتلاف عربی تحت لیست سیاه سازمان ملل باقی خواهد ماند، تنها متذکر شد که احتمالا بخش هایی از این گزارش دچار تغییرات جزئی شود.

ولی با گذشت چند ساعت از دفاع سخت وی از این گزارش، خود او در بیانیه اعلام کرد که با بازبینی و تجدید نظر در گزارش مذکور، این نتیجه حاصل شده که باید ائتلاف عربی از تحت لیست سیاه این سازمان خارج شود.

نماینده عربستان در سازمان ملل نیز پیش از این به شدت با تصمیم سازمان ملل مخالفت کرده بود و مدعی بود، آنچه در گزارش این سازمان آمده و ائتلاف را متهم به کشتار ۶۰ درصد از کودکان کشته شده در یمن کرده است، مبالغه آمیز و غیرقابل باور است.

گفتنی است طبق گزارش سازمان ملل ائتلاف عربی از ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی حملات هوایی گسترده ای را به شهرهای یمن آغاز کرده است و در طول یکسال گذشته، بیش از ۶۴۰۰ غیر نظامی در یمن کشته شده و ۸۰ درصد از جمعیت این کشور به شدت نیازمند کمک های بشردوستانه هستند.

همچنین گروه های حقوق بشری همواره نگرانی های خود را در رابطه با حضور نظامی عربستان و تلفات سنگینی که ائتلاف عربی بر مردم غیرنظامی در یمن دارد، اعلام کرده و هشدار داده اند.

«فیلیپه بولوپیون» نماینده رئیس "دیدبان حقوق بشر" با اعتراض به بازگشت سازمان ملل از تصمیم خود اظهار داشت: اگر این لیست تحت تاثیر فشار های سیاسی قرار گیرد، اعتبار و وثاقت خود را از دست خواهد داد و مشروعیت ریاست دبیرکل سازمان ملل را بر این سازمان، لکه دار خواهد کرد.

شایان ذکر است، عربستان سعودی با حمایت کشورهای مستکبر غربی، همواره از صدور گزارش هایی که از حقیقت این رژیم پرده برمی دارد، جلوگیری می کند و در این مورد اخیر نیز با فشارهای سیاسی، گزارش سازمان ملل را پس از گذشت یک هفته از صدور آن، به طور کامل دستخوش تغییرات خودخواسته کرد.