"تاینی اولکیلوتو" جزیره‌ای در سواحل غربی خلیج بوتیا در فنلاند است. این جزیره مقر رآکتور "لوویزا" یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های هسته‌ای فنلاند است که به زودی قرار است به محل دفن زباله‌های هسته‌ای این کشور تبدیل شود.

آنچه درباره این جزیره جالب به نظر می‌رسد شبکه سراسری تونل‌های زیرزمینی آن است که اونکالو نام دارند. اونکالو در میان مردم محلی این منطقه به "حفره" معروف هستند. دولت فنلاند با بهره‌گیری از شبکه تونل‌های زیرزمینی این جزیره، بخش زیادی از زباله‌های هسته‌ای نیروگاه لوویزا در تونل‌های زیرزمینی این جزیره دفن شده‌اند.

گرانترین زباله‌دان هسته‌ای جهان در فنلاند +تصاویر

بسیاری از کشورها به دلیل محدودیت مکان، مجبور به نگهداری زباله‌های هسته‌ای خود روی زمین هستند این در حالی است که شهر تاینی اولکیلوتو از نخستین مناطقی است که قرار است تا سال 2020 زباله‌های هسته‌ای را در عمق 420 متری زمین دفن کند. به گفته مقامات فنلاند تونل‌های این جزیره ظرفیت دفن بیش از 5500 تن از زباله‌های هسته‌ای را دارند. این جزیره ظرفیت احداث تونل‌های جدید را دارد؛ به‌گونه‌ای که با ساخت تونل‌های زیرزمینی بیشتر در این جزیره، کشور فنلاند تا 100 هزار سال آینده نگرانی درباره محل دفن زباله‌های هسته‌ای خود ندارد. در این صورت فنلاند در سالهای آینده با ازگنجینه بزرگی سوخت هسته‌ای بهره‌مند خواهد شد.

گرانترین زباله‌دان هسته‌ای جهان در فنلاند +تصاویر

گرانترین زباله‌دان هسته‌ای جهان در فنلاند +تصاویر

به همین منظور، فنلاند با اختصاص 3.5 میلیارد یورو به احداث تونل‌هایی در اعماق این جزیره روی آورده است. با احداث این تونل‌ها، فنلاند تا سال 2120 میلادی نه‌تنها مکانی برای دفن زباله‌های هسته‌ای خود خواهد داشت بلکه مکان کافی برای دفن زباله‌های هسته‌ای دیگر کشورها خواهد داشت.

گرانترین زباله‌دان هسته‌ای جهان در فنلاند +تصاویر

زباله‌های تولیدشده براثر همجوشی هسته‌ای با انبار شدن پس از صدسال دوباره قابل‌استفاده هستند، به همین منظور کشورهای اروپایی با ایجاد مراکز باز فرآوری ضایعات هسته‌ای، به دنبال استفاده مجدد از آن برای مصارف کشاورزی، صنعتی و پزشکی هستند.

بر این اساس، در دهه 1950 میلادی نخستین نیروگاه هسته‌ای فنلاند تأسیس شد و از آن زمان به بعد زباله‌های هسته‌ای این کشور در این منطقه دفن شد. گستردگی شبکه تونل‌های این شهر باعث شد، بسیاری از کشورهای اروپایی به دنبال دفن زباله‌های هسته‌ای خود در این شهر باشند.