رد درخواست اردوغان برای سخنرانی در مراسم تشییع محمد علی کلی

 خانوادۀ محمد علی، بوکسور افسانه‌‎ای و فقید آمریکایی، درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و عبدالله دوم، پادشاه اردن برای ایراد سخنرانی در مراسم تشییع این قهرمان سابق سنگین وزنِ جهان را رد کرده است.

 

این دو مقام بلندپایه پیشتر تمایل خود را برای سخنرانی در مراسم تشییعِ محمد علی که قرار است روز جمعه (21 خرداد) در استادیوم ورزشی کی‌اف‌سی یام در شهر لوییویل در ایالت کنتاکیِ آمریکا برگزار شود، اعلام کرده بودند.

 

باب گونِل، سخنگوی خانوادۀ محمد علی، گفت: «موضوع این نیست که آن‌ها چه کسانی هستند، موضوع این است که به واقع ما در برنامه‌‎های خود جایی برای آن‌ها نداریم.»

 

وی در عین حال از «درک» این دو رهبر سیاسی تشکر کرد و گفت آن‌ها هنگام آگاه شدن از این تصمیم، با خوشرویی آن را پذیرفتند.

 

گونل همچنین گفت دو سخنران دیگر در مراسم روز جمعه سخنرانی خواهند کرد و امام زید شاکر، روحانیِ مستقر در کالیفرنیا که سال‌هاست با خانوادۀ محمد علی آشنایی دارد، روز پنج‌شنبه (20 خرداد)  برای وی مراسم مذهبی برگزار خواهد کرد.

 

درخواست اردوغان برای سخنرانی در مراسم تشییع محمد علی رد شد
باب گونِل، سخنگوی خانوادۀ محمد علی (راست) در کنار امام زید شاکر، روحانی و امام جماعت مسلمانان در کالیفرنیا

 

به گفته این سخنگو، انتظار می‌رود دست‌کم 15 هزار نفر در مراسم تشییع محمد علی شرکت داشته باشند و احتمالاً در مراسم روز پنج‌شنبه نیز که امام زید شاکر بر پیکر محمد علی نماز میت اقامه می‌کند، حداقل 14 هزار نفر حضور می‎یابند.

 

گونل گفت: «هر کاری که در حال انجام است به درخواست محمد علی صورت می‌گیرد.»

 

وی افزود: «او می‌خواست مراسم یادبوش منعکس‌کنندۀ زندگی وی و نحوۀ حیاتش باشد... این یک موضوع سیاسی نیست، اصلاً دربارۀ سیاست نیست، دربارۀ نحوۀ زیستنِ محمد علی است.»

 

محمد علی، قهرمان سه دوره بوکس سنگین وزن جهان جمعه شب (14 خرداد) در 74 سالگی به علت تنگی نفس و ابتلای طولانی مدت به پارکینسون در بیمارستانی در آریزونا درگذشت.

 

این بوکسور مشهور با نام قبلی کَسیوس مارسلوس کلی جونیور در 17 ژانویه 1942 (27 دی 1320) در شهر لویی ویل در ایالت کنتاکی دیده به جهان گشود. وی در سال 1964 به اسلام گروید و نام خود را به محمد علی تغییر داد.