سیستم عامل روسی مخصوص تجهیزات همراه در راه است

به گزارش خبرنگار افکارنیوز به نقل از هکرنیوز، روسیه با ارائه سیستم‌عامل همراه مخصوص خود میخواهد از اندروید و iOS دست بکشد.

روسیه به منظور پایان دادن به انحصار سیستم‌عاملهای همراه اندروید، iOS و ویندوز موبایل درصدد برآمده است تا سیستم‌عامل مخصوص خود را عرضه کند.

ماه گذشته نیکولای نیکیفوروف وزیر ارتباطات روسیه در یک توئیت اعلام نمود شرکت Open Mobile Platform درصدد استخدام برنامهنویس، آزمایشگر و مهندس امنیت برای توسعه یک سیستم‌عامل همراه روسی است.

سیستم‌عاملی که Open Mobile Platform بر روی آن کار می‌کند بر مبنای لینوکس شکل گرفته است و شرکتهای تجاری بزرگ و کسانی که به دنبال امنیت میگردند را مدنظر دارد.

سیستم‌عامل همراه جدید شکل تکامل یافته سیستم‌عامل Sailfish است که توسط شرکت فنلاندی Jolla و مهندسان سابق نوکیا شکل گرفته و در هنگکنگ به ثبت رسیده است. به گفته نیکیفوروف فدراسیون روسیه طی قراردادی با بریکس ﴿کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی﴾ از آن‌ها خواسته است در راستای مبارزه با سلطه کامل نرمافزارهای آمریکایی یعنی ویندوز مایکروسافت، اندروید و iOS اپل که کنترل کامل اکثر بازارهای IT جهان را بر عهده دارند، به توسعه سیستم‌عامل Sailfish کمک کنند.

سیستم‌عامل همراه جدید روسی کاربران عمومی را مد نظر خواهد داشت و تلفن‌های هوشمند ساخته شده بر مبنای آن ارزان خواهند بود.

تا آن زمان، روسیه همچنان بر روی نسخه اختصاصی سیستم‌عامل Tizen خود که بر روی تلفنهای هوشمند، تبلتها، لپتاپها و دستگاه‌های اینترنت اشیا ﴿IoT﴾ قابل استفاده است نیز کار خواهد کرد.

نیکیفوروف همچنین اعلام نمود فدراسیون روسیه درصدد جذب برنامهنویسانی است که برنامههای عمومی iOS و اندروید را برای اجرا روی Tizen و سیستمعامل Sailfish بازنویسی کنند. وی همچنین اعلام نمود تجهیزات Tizen به زودی به‌طور گسترده در روسیه عرضه خواهند شد.

روسیه تنها کشوری نیست که قصد عرضه سیستم‌عامل اختصاصی خود را دارد. چین نیز مشغول توسعه یک سیستم‌عامل رومیزی به نام NwoKylin است که از قبل بر روی ٤٠ تا ٥٠ درصد دستگاههای تجاری که توسط Dell در این کشور به فروش رفته‌اند، در حال اجرا است.