آمریکا: اسرائیل فورا به عملیات تل‌آویو پاسخ دهد

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل محکوم نکردن عملیات چهارشنبه تل‌آویو، که به کشته شدن 4 اسرائیلی و زخمی شدن 5 تن دیگر شد، به شدت انتقاد کرد و عنوان داشت نیروهای امنیتی یکی از عوامل این عملیات را دستگیر کرده‌اند.

نتانیاهو تهدید کرد واکنشی شدید به این عملیات خواهد داد.

رادیو سراسری اسرائیل گزارش داد، نتانیاهو، عصر پنجشنبه در جریان بازدید از مکان حادثه، اعلام کرد، تاکنون تشکیلات خودگردان فلسطینی با صراحت این عملیات را محکوم نکرده ولی او آثار شادی و خوشحالی فلسطینیان در نوار غزه و برخی مناطق در کرانه باختری را مشاهد کرده است.

رادیو عبری خاطرنشان کرد، یکی از نیروهای پلیس اسرائیل یکی از مجریان این عملیات را در منزلش به این گمان، که وی یکی از شهروندانی بوده که از محل عملیات فرار کرده است، پناه می‌دهد ولی پس از آنکه متوجه می‌‎شود او یکی از عاملان این حمله است، وی را بازداشت به مرکز پلیس منتقل می‌کند.

در همین حال، آمریکا، که در واکنش به حملات جنگنده‌های اسرائیلی به نوار غزه و کشتار فلسطینیان توسط این رژیم، طرفین را به خویشتنداری دعوت می‌کرد، ولی این‌بار از تل‌آویو خواسته است هر چه سریع‌تر به این عملیات مقاومتی فلسطینیان پاسخ دهد.

براین اساس، «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، عصر پنجشنبه تصریح کرد: ما علاقه شدید دولت اسرائیل در حمایت از شهروندانش را درک  و قاطعانه از این حق دفاع می‌کنیم.

تونر گفت: ما امیدواریم اسرائیل هر چه سریع‌تر تدابیری در واکنش به این عملیات اتخاذ کند به‌صورتی که به تشدید خشونت و تنش با فلسطینیان منجر نشود.

دو جوان مسلح فلطینی، چهارشنبه شب گذشته به سمت گروهی از صهیونیست‌ها در منطقه تجاری «سارونه» در تل‌آویو تیراندازی کردند که در نتیجه آن 4 صهیونیست به هلاکت رسیده و 5 نفر دیگر زخمی شدند.

رژیم صهیونیستی در نخستین واکنش به عملیات تل‌آویو، مجوزهای فعالیت 83 هزار کارگر فلسطینی در قدس و فلسطین اشغالی سال 1948 را به حالت تعلیق درآورد و از احتمال تعلیق مجوزهای ورود صدها نفر از ساکنان باریکه غزه به قدس برای دیدار با نزدیکان خود و یا اقامه نماز در مسجد الاقصی خبر داد.