«بسام العموش» سفیر پیشین اردن در تهران در گفت‌وگویی با شبکه خبری «العربیه»، خواستار قطع روابط همه کشورهای عربی با ایران شد.

در حالی که عربستان مذاکرات توافق حج امسال را با پنج ماه تاخیر سپس با کارشکنی آغاز کرد، ریاض موجی رسانه‌ای برای مقصر جلوه دادن ایران آغاز کرده است و العموش هم یکی از کسانی است که تلاش کرده ایران را مقصر جلوه بدهد.

سفیر پیشین اردن درباره صرف نظر کردن ایران از اعزام زائر به خانه خدا به دلیل رفتارهای غیر مسئولانه سعودی‌ها مدعی شد «حکومت ایران با محروم کردن مردمش از حج بدون هیچ توجیهی علیه مردم خود زیاده روی کرده و می‌خواهد اتحادی را که با پذیرش مدیریت مراسم حج به وسیله عربستان ایجاد شده، برهم بزند».

وی همچنین مدعی شده عربستان باید هوشیار باشد زیرا ممکن است ایران سعی کند با توجه به عدم حضورش در مراسم حج، از طریق گروه‌های وابسته به خود در عراق و لبنان ثبات و امنیت حج را بر هم بزند و بعدتر بگوید مسئولیتی ندارد زیرا در مراسم حج حضور نداشته است.

العموش ایران را به داشتن عناصر جاسوسی در کشورهای عربی متهم کرد و در راستای خبرسازی دستگاه تبلیغاتی انگلیس (BBC)، انقلاب مردمی ایران را زیر سوال برد و مدعی شد امام خمینی (ره) با برنامه ریزی غربی‌ها در ایران به قدرت رسید و با اشاره به حزب الله و انصار الله ادعا کرد ایران از همان زمان تلاش کرده انقلاب خود را به کشورهای دیگر صادر کند.

وی ادامه داد که او از حامیان قطع روابط همه کشورهای عربی با ایران است و مدعی شد نباید سفارت‌خانه‌های ایران در کشورهای عربی به پایگاهی برای توطئه علیه همان کشورها تبدیل شود.

او افزود: من مطمئنم اگر همه کشورهای عربی به صورت همزمان همه روابطشان را با ایران قطع کنند این کشور عقب‌نشینی کرده و خواستار گفت‌وگو برای حل مشکلات خواهد شد؛ قطعا در این میان لبنان، سوریه و عراق به دلیل نفوذ ایران تن به چنین اقدامی نخواهند داد.

پس از مذاکرات بسیار میان سازمان حج ایران و عربستان در نهایت «سعید اوحدی» رئیس سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرد عربستان بندهای منفی تحکم‌آمیز تازه‌ای به تفاهم‌نامه بین دو کشور افزوده و دولت ایران حاضر به امضای آنها نیست و حج امسال ملغی است.

در ادامه سازمان حج و زیارت در اطلاعیه‌ای با هشت بند، دلایل تعطیلی حج امسال را اعلام کرد: «شرکت باشکوه حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص)»، «توجه جدی به تلاوت قرآن کریم» و «اهتمام به دعا و مناجات با حضرت احدیت»، «عدم همکاری مسئولان سعودی تحت تأثیر مسائل سیاسی»، «عدم قبول صدور ویزا در داخل کشور»، «عدم امکان استفاده از هواپیمایی جمهوری اسلامی»، «تأمین امنیت و حفظ عزت و کرامت حجاج» و «بهره‌برداری سیاسی از حج و حرمین شریفین» از موارد مورد اختلاف طرفین عنوان شده که به دلیل عدم توافق هیأت‌های مذاکره‌کننده ایرانی و سعودی بر سر این موارد، حج امسال ملغی شده است.