با اینکه بخش بزرگی از عناصر داعش را مردان تشکیل می‌دهند، بررسی های جدید نشان می‌دهد زنان عضو این گروه تروریستی نیز نقش مهمی در این گروه ایفا می‌کنند. از مهم‌ترین این نقش‌ها می‌توان به تبلیغات در اینترنت اشاره کرد.

 

یک پژوهش که در مجله ScienceAdvances منتشر شده است، بر روی 41 هزار نفر که در شبکه اجتماعی  روسی "وی کی" عضو یک گروه طرفدار داعش بودند تحقیق کرده است. با اینکه بیشتر اعضای این گروه مرد هستند، زنان عضو این گروه به صورت میانگین مقادیر بیشتری از آنچه از آن به عنوان "مرکزیت وسط یا BC" نام برده می‌شود را دارا بودند. در تعیین مقادیر BC، به جای اینکه تعداد دوستان فیس‌بوک یا دنبال‌کننده توییتر ملاک در نظر گرفته شود، به میزان پیوند دادن هر کاربر به کاربران دیگر پرداخته می‌شود؛ یعنی هر فردی که در فیس‌بوک 100 دوست داشته باشد، و دوستانش یکدیگر را بشناسند، مقدار BC به پایین‌ترین حد خود رسیده و اگر هیچ‌کدام یکدیگر را نشناسند، این مقدار به بالاترین سطح افزایش خواهد یافت.

 

محققان همچنین دریافتند در صورتی که زنان بخش بیشتری از گروه را تشکیل دهند، مدت فعالیت  گروه های طرفدار داعش در این شبکه اجتماعی پیش از بسته شدن آن‌ها به وسیله وب‌سایت‌، که به دلیل قوانین این سایت درباره گروه های تروریستی است، بیشتر خواهد بود.

 

این یافته‌ها نشان می‌دهند زنان به این صورت می‌توانند نقش مفیدتری را در انتشار اطلاعیه ها، فایل ها، ویدیوها و تبلیغات صوتی ایفا کنند. 

 

این یافته‌ها می‌توانند روش های جدیدی را برای مقابله با گروه های تروریستی مانند داعش ارائه کنند. نویسندگان در این گزارش اظهار کرده اند: "نتایج گزارش ما می‌تواند در مهندسی ساختار شبکه های اجتماعی علیه این گروه ها موثر واقع شود. حتی اگر زنان در اقلیت باشند، با تمرکز بر اتصال آن‌ها به یکدیگر می‌توان به این هدف دست یافت."