زوایای پنهان سفر محمد بن سلمان به آمریکا

شبکه المسیره در مطلبی با اشاره به سفر امروز محمد بن سلمان جانشین، ولیعهد عربستاتن، سعودی به آمریکا نوشته است: محمد بن سلمان قرار است پرونده های مهم منطقه ای به ویژه شکست در جنگ یمن را با اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بررسی کند.  قرار است وی با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، نیز دیدار و گفتگو کند.

 

سفر محمد بن سلمان به آمریکا در حالی صورت می گیرد که سعودی ها در سوریه و یمن احساس شکست می کنند و رسوایی جنایات آنها در یمن آشکار شده است.

 

قرار است بن سلمان با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، نیز دیدار کند. آنگونه که محافل رسمی سعودی اعلام کرده اند؛این دیدار چند روز به طور خواهد انجامید و در آن علاوه بر بررسی پرونده های منطقه به ویژه یمن، سوریه و عراق درباره آنچه امنیت خلیج فارس نامیده می شود نیز رایزنی خواهد شد. پرونده های اقتصادی نیز با شرکت های آمریکایی از محورهای دیگر سفر بن سلمان است.

 

المسیره می نویسد: این دیدار در شرایطی صورت می گیرد که شکست سعودی ها در اکثر پرونده های داغ منطقه که یمن در راس آنهاست، عیان است. این به آمریکایی ها مربوط است که در چارچوب مانع‌تراشی در مسیر راهکار سیاسی گام بردارند یا نشانه های شکست و شواهد آن، آنها را مجبور به تن دادن به امر واقع کند.

 

این رسانه یمنی می افزاید: این سفر کشمکش میان بن سلمان و بن نایف را نیز در برمی گیرد و محمد بن سلمان در این سفر تلاش خواهد کرد که خود را مُهره ای شایسته ای معرفی کند و به دنبال کسب رضایت آمریکایی ها برآید.

 

المسیره می نویسد: در چارچوب کاهش تنش با سازمان ملل و احتمالا تن دادن به  درخواست های زیر میزی، محمد بن سلمان با بان کی مون دیدار می کند. به عبارت دیگر جانشین ولیعهد به دنبال کم کردن تبعات اختلاس در موضوع جرائم ضد ملت یمن خواهد بود، اما این پرونده با یک دیدار یا بیشتر حل نخواهد شد.