اوباما و کلینتون؛ از دشمنی تا دوستی

 صدای آمریکا در مطلبی نوشت: هم‌اکنون که هیلاری کلینتون در رقابت های درون‌حزبی موفق شده و توجه خود را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در ماه نوامبر (آبان) برگزار خواهد شد جلب کرده است، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، مهمترین حامی هیلاری کلینتون به حساب می‌آید. ولی این رابطه دوستانه بین اوباما و کلینتون تاریخچه‌ای طولانی ندارد. در حقیقت، هشت سال پیش اوباما و کلینتون روابط سردی داشتند.

 

پس از ماه‌ها مبارزات انتخاباتی درون‌حزبی مقدماتی، حال که کارشناسان سیاسی به طور قطع پیش‌بینی کرده اند که کلینتون نامزد نهایی حزب دموکرات خواهد بود، اوباما نیز با اشتیاق حمایت خود را از وی اعلام کرده است. اوباما دلیل حمایتش از کلینتون را نظرات وی درباره مسائل مهم کشور و همچنین پایبندی وی به ارزش های حزب دموکرات اعلام کرد. اوباما در یک ویدیوی انتخاباتی هیلاری کلینتون می‌گوید: "من می‌دانم که این کار (ریاست جمهوری) چقدر دشوار است و برای همین می‌دانم که هیلاری می‌تواند در این کار بسیار خوب عمل کند. در حقیقت، فکر نمی‌کنم هیچ فردی از او شایستگی بیشتری داشته باشد."

 

این تمجیدها در مقایسه با سخنان اوباما در سال 2008، که در رقابت‌های درون‌حزبی درباره کلینتون بر زبان آورده بود کاملا متفاوت است. در یک مناظره انتخاباتی در ایالت آیووا، اوباما گفته بود کلینتون دقیقا نظراتی مانند "جورج بوش" –رئیس جمهور وقت آمریکا-- دارد. اوباما گفته بود: "(کلینتون) بر اساس عقاید معینی عمل نمی‌کند. او همواره موضع خود را در مسائلی از جمله امنیت اجتماعی، مسائل دفاعی، تجارت و اصلاحات تغییر می‌دهد. او مسائل کشور را همین طور که هست قبول دارد و گامی برای اصلاحات برنمی‌دارد. او به آسانی با هدایای لابی‌گرها و یا تخصیص بودجه ها نظر خود را تغییر می‌دهد."

 

اما در پی مشخص شدن رقیب جمهوری خواه کلینتون، دونالد ترامپ، به نظر می‌رسد راهبردی که اوباما در سال 2008 از آن بهره می‌برد، حالا دستخوش تغییر شده است. طی هشت سال گذشته، رابطه اوباما و کلینتون بسیار سریع رو به بهبود رفته است. پس از تصدی سمت ریاست جمهوری در سال 2009، اوباما کلینتون را به عنوان وزیر امور خارجه در کابینه‌اش انتخاب کرد. کلینتون تا سال 2013 سمت بالاترین دیپلمات آمریکا را در اختیار داشت. 

 

کلینتون هفته گذشته درباره حمایت اوباما از وی در مصاحبه ای گفت: " سال‌ها شناختی که از یکدیگر داریم، ما را از رقیب‌های سرسخت به دوستان واقعی تبدیل کرده‌است."