تشبیه زنان محجبه عربستانی به کیسه زغال

 انتشار مقاله توهین آمیز روزنامه سعودی عکاظ به زنان محجبه این کشور و تشبیه آنها به کیسه های زغال، موجی از انتقادات و واکنش‌ها را در پی داشت.

 

روزنامه سعودی عکاظ در مقاله ای به قلم "عبدالله خیاط" و با عنوان "زن در صدر اسلام 2" حمله شدیدی به حجاب و نوع پوشش زنان کرد.

 

وی در این مقاله توهین‌آمیز نوشت: برخی ها نمی خواهند زنان در [جامعه] به حساب آیند و به دنبال آن هستند که آنها با لباسهایی سیاه به مانند کیسه های زغال ظاهر شوند. این در حالی است که زن از ابتدای اسلام تاریخ درخشانی داشته است. با این حال برخی از مردم با نقش زنان در جامعه مخالفت می کنند.

 

نوشتن همین جملات و تشبیه زنان محجبه به کیسه های زغال کافی بود که موجی از انتقادها و واکنش ها علیه این روزنامه و نویسنده آن در عربستان به راه بیافتد.

 

"عبدالله شهری،" استاد عقاید در دانشگاه ملک سعود، در واکنش به سخنان این روزنامه گفت: مادران، همسران، خواهران و زنان محجبه مسلمان کیسه های زغال نیستند، ای روزنامه عکاظ.

 

"خالد علکمی،" تحلیلگر سعودیف نیز گفت: اگر مسئولان روزنامه عکاظ دوست دارند زناننشان به کیسه های زغال توصیف شود، به خودشان مربوط است؛ اما ما به آن راضی نمی شویم و سکوت نخواهیم کرد.

 

همچنین عوض قرنی، مبلغ سعودی خواهان تحریم روزنامه عکاظ شد و گفت: متأسفانه بسیاری از روزنامه ها ابزاری برای تخریب عقاید، ارزش ها و وحدت ملی ما شده اند.

 

پس از این اظهارات و انتقادها، نویسنده این مقاله تلاش کرد سخنان خود را توجیه کند و گفت منظور وی این بوده است که دیگران می خواهند زنان مانند کیسه زغال باشند. 

 

وی با تلاش برای تصحیح سخنان خود گفت: لباسها مانند کیسه های سیاه رنگ هستند، نه زنان. من از ابتدای نویسندگی ام به زنان احترام گذاشته ام و خواهان آن بوده ام که آنها دارای شخصیتی متمدنانه باشند. حال چگونه به آنها می گویم "کیسه زغال."

 

سخنان وی در حالی مطرح می شود که عبارت وی در تشبیه زنان به کیسه های زغال بطور مشخص مشهود و نمایان است. همچنین در پی انتشار این مقاله توهین آمیز در روزنامه عکاظ، هشتگی در توییتر با عنوان " عکاظ زنان را به کیسه های زغال تشبیه می کند" به راه افتاد.