آیا انتخاب ترامپ، به نفع ایران است؟

 روزنامه اسپانیایی زبان «ال موندو» در گزارشی مدعی شد ایران می تواند از پیروزی دونالد ترامپ و رسیدن او به کاخ سفید نفع ببرد و دشمنی ترامپ با جهان عرب به نفع ایران است.

 

این روزنامه در این گزارش که با عنوان " آیا دونالد ترامپ گزینه ای مناسب برای ایران است؟" نوشت: ترامپ، نامزد خودشیفته و پوپولیست آمریکایی در یکی از مصاحبه هایش با یکی از خبرنگاران سی ان ان  در خصوص روابطی که کشورش را با ایران مرتبط می کند، ابراز بی اطلاعی کرد.

 

وی همچنین با ابراز خشم و ناراحتی از توافق هسته ای گفته است: آمریکا تنها بدترین معامله در تاریخ خود را امضا نکرده است؛ بلکه طرحی را ارائه داده که نمی تواند از آن سود مالی کسب کند.

 

این نامزد جمهوری‌خواه بارها تکرار کرده است توافق هسته ای ایران به شدت فاجعه‌بار است و اگر کار دست او بود، توافقی را به امضا می رساند که صد بار از این بهتر باشد.

 

ال موندو در ادامه می نویسد: ترامپ هر زمان که فرصتی دست داده، از دشمنی خود با ایران سخن گفته است؛ همچنان که واضح است در صورتی که وی در انتخابات پیروز شود، روابط ایران و آمریکا رو به وخامت خواهد رفت؛ اما هنگامی که به سیاست خارجی که ترامپ وعده آن را در صورت ورود به کاخ سفید داده است، نگاه می کنیم، شاخصه هایی نمایان می شود که نشان می دهد ایران می تواند از برنامه این نامزد جمهوری خواه برای نادیده گرفتن قدرت های جهانی، استفاده کند.

 

ال موندو در ادامه به نقل از "علیرضا میرزا عبدالله،" کارشناس امنیتی در منطقه خاورمیانه و عضو موسسه امور بین الملل استرالیا نقل می کند: سیاست مداخله نکردن در بحرانهای بین المللی که ترامپ از آن سخن گفته، ممکن است به تیرگی روابط میان آمریکا و هم پیمانانش بیانجامد.

 

وی در ادامه افزود: در مرحله نخست، طرح آمریکا می تواند به انزوای این کشور از اروپا بیانجامد و پس از آن، زمینه نزدیکی تهران و اتحادیه اروپا باز شود.

 

این روزنامه اسپانیایی در ادامه به نقل از این کارشناس می نویسد: ترامپ مخالف سیاست هدر رفتن دارایی های فراوان در درگیری های خارجی است؛ در گیری هایی که نفعی نیز برای آمریکا ندارد. وی ناتو را سازمانی منسوخ شده می داند و تمایل دارد به جای اعزام نیروی به ژاپن و کره جنوبی، حق استفاده از سلاح های هسته ای را به عنوان وسیله ای برای دفاع از خود، به این کشورها بدهد.

 

این روزنامه در ادامه می نویسد: «سخنان ترامپ بطور کامل در جهت مخالف رویکرد جهانی است که به توسعه ندادن سلاح های هسته ای دعوت می کند.  این تنها گزینه ای است که ایران را قادر می کند فعالیت های هسته ای خود را از سر بگیرد و آن را به سطح گذشته اش برساند.»

 

نویسنده این مطلب در ادامه نوشته است: ترامپ در یکی از جلسات اعلام کرد عربستان باید در ازای کمکی که از واشینگتن دریافت می کند، پول بپردازد.

 

این روزنامه به نقل از این کارشناس امنیتی خاورمیانه می نویسد: واضح است روابط میان ریاض و واشینگتن بزودی رو به تیرگی خواهد گرایید؛ همچنان که روابط کنونی دو کشور نیز تنش زاست. اوباما از این که از کشوری حمایت کند که بسیاری از درگیری های داخلی آن شکایت دارند و مخالف دموکراسی محسوب می شود، ناراحت است.

 

این کارشناس امنیتی خاورمیانه می گوید: هرچه دشمنی ترامپ افزایش یابد، عربستان سعودی تضعیف خواهد شد و در مقابل، سلطه ایران افزایش می یابد.

 

وی در ادامه افزود به احتمال ترامپ نیروهای آمریکایی را از منطقه خارج خواهد کرد که این مسأله به منزله هدیه ای برای ایران به حساب می آید.

 

این کارشناس در پایان می گوید: هنگامی که میان ترامپ و هیلاری کلینتون مقایسه می کنیم، سخنان ترامپ دشمنی کمتری با تهران دارد. این در حالی است که کلینتون خواهان اعمال تحریم های جدید علیه ایران شده است. از این رو، پیروزی کلینتون گزینه ای مناسب برای تهران محسوب نمی شود.

 

ال موندو در پایان مدعی شد: «تنها راهی که ایران می تواند از آن سود برد، انجام کارهای احمقانه‌ای است که جهان با آن مخالف است. از این رو پیروزی ترامپ به نفع ایران خواهد بود.»