چرا ایرانی‌های مقیم آمریکا طرفدار برنی سندرز هستند؟

 پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: "فواد شمس،" روزنامه‌نگار ایرانی، یکی از حامیان "برنی سندرز،" نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، است و مقاله‌ای درمورد وی در مطبوعات ایران نوشت. زمانیکه از وی پرسیده شد چه نکته امیدبخشی درمورد این نامزد دموکرات وجود دارد، شمس به المانیتور پاسخ داد: کمپین انتخاباتی سندرز تصویری از یک آمریکای جدید را به نمایش درآورده است که جذاب‌ترین بخش از تبلیغات انتخاباتی وی محسوب می‌شود. 

 

این روزنامه‌نگار ایرانی در ادامه اظهار داشت: سندرز یک صدای جایگزین است. در حقیقت سندرز برای تغییر روایت کلی که درباره آمریکا وجود دارد، برنامه‌ریزی کرده است. ایرانی‌ها دو تصویر کاملا متفاوت، و البته هر دو اشتباه، از آمریکا در ذهن خود دارند. تصویر اول از آمریکا یک کشور متجاوز و شیطانی نشان می‌دهد و در تصویر بعدی اینطور گمان می‌رود که آمریکا بهشت روی زمین است و همه در آن کشور شاد و سرخوش هستند. اما تصویری که برنی سندرز از آمریکا به نمایش گذاشت مردم این کشور و خواسته‌های آنها بود، این تصویر واقعی آمریکا است.

 

با توجه به اینکه "هیلاری کلینتون،" نامزد پیشتاز حزب دموکرات، اکثریت نمایندگان مردمی را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دست آورده است، می‌توان گفت سندرز هیچ شانسی برای راهیابی به انتخابات عمومی نوامبر 2016 ندارد؛ با این حال المانیتور مدعی محبوبیت سندرز نزد ایرانیان مقیم آمریکا و حتی ایرانیان داخل کشور شد و نوشت: در گفتگو با یکی از مشاوران "حسن روحانی،" رئیس جمهور ایران، که نامش فاش نشده است، نظر وی درباره رئیس جمهور آتی آمریکا پرسیده شد و او پاسخ داد هیلاری کلینتون از بخت بالایی برای راهیابی به دور بعد انتخابات ریاست جمهوری برخوردار است و سندرز شانسی در این مورد ندارد. با این حال ایرانی‌ها مثلی دارند که می‌گوید اگر دوغ بشود، عالی خواهد بود! به این معنی که سناریو رئیس جمهور شدن برنی سندرز فقط در خواب و رویا به حقیقت می‌پیوندد.

 

مشاور رئیس جمهور ایران در ادامه افزود: ما از نزدیک تحولات صورت گرفته در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دنبال می‌کنیم. ما در نشست‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف همراه با کارشناسان به بحث و بررسی احتمال ریاست جمهوری هر یک از نامزدهای انتخاباتی در آمریکا مشغول هستیم. در این مقطع زمانی، هیچکدام از اعضای هیات دولت قصد ندارند درمورد نامزدهای انتخاباتی در آمریکا اظهار نظر کنند زیرا انتخابات این کشور هنوز در دور مقدماتی قرار دارد. پیش‌بینی‌های اولیه درمورد انتخابات آمریکا این است که اگر سندرز بتواند به کاخ سفید راه یابد، احتمالا می‌تواند مشکلات موجود میان ایران و آمریکا را حل کند؛ همانطور که "باراک اوباما،" رئیس جمهور کنونی آمریکا، مشکلات موجود میان این کشور و کوبا را حل کرد و دیوار بی‌اعتمادی را با ایران از میان برداشت و پس از نزدیک به 4 دهه شرایط گفتگوهای مشترک میان مقامات دو کشور را فراهم کرد.

 

مشاور حسن روحانی با اشاره به "دونالد ترامپ،" نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه، در ادامه افزود: در مقایسه با کلینتون، ترامپ در مدت تحریم‌ها، دردسر کمتری برای ایران بوجود آورد. البته در هفته‌های اخیر چند مشاور زبده به کمپین انتخاباتی کلینتون اضافه شده‌اند و همین موضوع موجب شد لحن وی نسبت به ایران کمی نرم‌تر شود. با این حال معتقد هستیم، احتمالا مذاکرات هسته‌ای از سر گرفته نمی‌شد اگر کلینتون در دوران وزارت امور خارجه آن را پیگیری نمی‌کرد.

 

المانیتور همچنین با "علی عبدی،" روزنامه‌نگار ایرانی مقیم آمریکا، درباره دلیل حمایت داوطلبانه وی از کمپین تبلیغاتی برنی سندرز سوال پرسید و عبدی پاسخ داد: کمپین انتخاباتی سندرز و ترامپ دارای بیشترین تعداد داوطلبان، همکاری و تعامل شهروندان هستند. کار مهمی که در کمپین تبلیغاتی سندرز انجام داده‌ایم این بود که از داوطلبان خواستیم به در خانه رای دهندگان بروند و علاوه بر ان در شبکه‌های اجتماعی به تبلیغ وی بپردازند.

 

عبدی در ادامه گفت: سندرز بهترین گزینه برای حمایت از برقراری ارتباط میان ایران و آمریکا است و سیاست‌های او درمورد مهاجران نیز از مقبولیت عمومی برخوردار است. او جنگ طلب نیست و در 40 سال گذشته همواره برای آزادی و عدالت مبارزه کرده است. شخصی با این خصوصیت‌ها به راحتی می‌تواند در میان مهاجران محبوب شود. به همین دلیل است که ایرانیان مقیم آمریکا از ریاست جمهوری سندرز حمایت می‌کنند.

 

در کمپین انتخاباتی سندرز پوستری به زبان فارسی وجود دارد که بر روی آن به نوشته شده است "فردایی در خور باور" . در انتخابات مقدماتی 7 ژوئن کالیفرنیا نیز از 3 هزار ایرانی مقیم این ایالت دعوت شد در نشست آنلاین فیس بوک برای حمایت از سندرز حضور یابند.

 

المانیتور: چرا ایرانی‌های مقیم آمریکا طرفدار برنی سندرز هستند؟

 

یک دانشجوی ایرانی مقیم آمریکا درباره دلیل حمایت از سندرز گفت: تبلیغات کمپین انتخاباتی سندرز به گونه‌ای مدیریت می‌شود که توجه میلیون‌ها جوان را در مدت فقط چند ماه به خود جلب کرد. او درمورد خواسته‌های اقتصادی و اجتماعی مردم در یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای جهان صحبت می‌کند.

 

"فواد شمس" در پایان گفت: ما درمورد سندرز خیالپردازی نمی‌کنیم، فقط قصد داریم او را به خوانندگان ایرانی معرفی کرده و از آنها بخواهیم اقدامی مثبت انجام دهند. البته جمعیت ایرانیانی که اقامت دائم آمریکا را دارند و می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری این کشور رای دهند به اندازه‌ای نیست که تاثیر چندانی در انتخاب یک نامزد و یا شکست نامزدی دیگر برجا بگذارد. اما این افراد می‌توانند نقشی فعال و مفید در کمپین انتخاباتی سندرز ایفا کنند و رای‌دهندگان بیشتری را به حمایت از او تشویق کنند.