نظرسنجی موسسه "پیو" که روز دوشنبه منتشر شده حاکی است که شهروندان اروپایی، گروه تروریستی داعش را بزرگترین تهدید برای کشورهای اروپایی می دانند.

شهروندان 9 کشور از 10 کشور اروپایی که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته اند، اعلام کرده اند که داعش بزرگترین خطر است. 93 درصد اسپانیایی ها و 91 درصد فرانسوی ها اعلام کرده اند که داعش یک تهدید بزرگ است.

اکثر این نظرسنجی ها در ماه آوریل انجام شده است یعنی یک ماه پس از حملات تروریستی بروکسل که منجر به کشته شدن 32 نفر در فرودگاه و متروی این شهر شد.

این نظرسنجی یک روز پس از تیراندازی مرگبار در اورلاندوی آمریکا منتشر شده است. در این تیراندازی که مرگبارترین حادثه خونین در تاریخ آمریکا به شمار می رود، حداقل 49 نفر کشته و 53 نفر دیگر زخمی شدند.

یونان که در 7 سال اخیر با رکود اقتصادی روبرو بوده است، تنها کشوری است که داعش را مهمترین تهدید ارزیابی نکرده است. 95 درصد شهروندان یونانی اعلام کرده اند که بی ثباتی اقتصادی جهان مهمترین تهدید علیه این کشور به شمار می رود.

اکثریت قاطع شهروندان اروپایی همچنین تغییرات آب و هوایی را یک تهدید مهم ارزیابی کرده اند. در لهستان نیز 73 درصد مردم موج فزاینده ورود مهاجران را یک تهدید بزرگ دانسته اند. 73 درصد مردم لهستان نیز داعش را یک خطر مهم می دانند.

تنها 31 درصد آلمانی ها و 24 درصد سوئدی ها، مهاجران و پناهجویان را یک خطر بزرگ ارزیابی کرده اند.