بهبود جایگاه «ترامپ» بعد از حادثه مرگبار «اورلاندو»

 نظر سنجی انجام گرفته از سوی خبرگزاری «رویترز» و موسسه «ایپسوس» نشان می دهد که برتری «هیلاری کلینتون» نامزد احتمالا نهایی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر «دونالد ترامپ» رقیب جمهوریخواه وی از زمان وقوع تیراندازی مرگبار «اورلاندو» کاهش یافته است.

دلیل اصلی بهبود جایگاه نامزد جمهوریخواه در مقایسه با رقیب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آشفتگی افکار عمومی بعد از حادثه اورلاندو و شعارهای وی در مبارزه با تروریسم عنوان می شود.

در این میان، ترامپ سیاست های دولت دموکرات واشنگتن را دلیل این حادثه که فجیع ترین کشتار دسته جمعی تاریخ آمریکا لقب گرفته، می داند و «باراک اوباما» رئیس جمهوری این کشور را به سهل انگاری در قبال افراط گرایی برخاسته از جانب مسلمانان متهم می کند.

حال آنکه در مقابل، کلینتون در خصوص تبعات سخنان اسلام هراسانه رقیب جمهوریخواه خود هشدار داده است.

نظرسنجی که در بازه زمانی جمعه تا سه شنبه گذشته انجام شد، نشان می دهد که کلینتون با نسبت ۴۴.۶  به ۳۳ درصد بر ترامپ برتری دارد که این ارقام افت ۲.۴ درصدی محبوبیت وی را در پنج روز گذشته نشان می دهد.

دلیل اصلی نوسان احساسی مردم آمریکا نسبت به دو گزینه احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آشفتگی ذهنی آنها در خصوص مباحثی چون مهاجرت، خشونت مسلحانه و تسامح مذهبی عنوان می شود.

در این میان، نسبت رای دهندگانی که می گویند تمایلی به انتخاب هیچ یک از دو نامزد احتمالا نهایی ندارند، در یک هفته گذشته افزایش مداومی داشته است. در حال حاضر حدود ۲۲.۴ درصد از رای دهندگان احتمالی می گویند تمایلی به انتخاب هیچ از دو گزینه موجود (کلینتون یا ترامپ) ندارند که این رقم پنج روز پیش ۲۰.۶ درصد بود.

از سوی دیگر، در چند ماه گذشته اغلب رای دهندگان جمهوریخواه از ترامپ به عنوان بهترین گزینه برای مبارزه با تروریسم یاد کرده اند و بیشتر آنها نیز از ایده وی مبنی بر ممانعت از ورود مهاجرین مسلمان به خاک آمریکا استقبال می کنند. این در حالیست که طبق نظرسنجی رویترز/ایپسوس همچنان اکثر جمعیت آمریکا مخالف چنین ایده ای هستند.

لازم به ذکر است که عامل حادثه تیراندازی اورلاندو، جوان ۲۹ ساله افغانی تبار با نام «عمر متین» بوده است. این حادثه به مرگ ۴۹ نفر و زخمی شدن ۵۳ نفر دیگر منجر شد.