یکی از مدارس "اسپانیا" در اقدامی جنجالی به والدین دانش آموزان مسلمان این مدرسه ابتدایی نامه نوشته و به آنان هشدار داده است که دانش آموزان را از گرفتن روزه منع کنند. این اقدام مسئولان مدرسه، با واکنش منفی والدین مسلمان روبرو شد.

 

این اقدام جنجالی مسئولان این مدرسه، با واکنش منفی والدین مسلمان روبرو شد و آنان روزه گرفتن را دستوری دینی عنوان کردند که مدارس حق دخالت در آن را ندارند.

بنا به نقل روزنامه های محلی، مسئول انجمن اسلامی "ملیلا" با انتقاد از تصمیم این مدرسه، اعلام کرده است: مدارس حق هیچگونه دخالتی در مسائل دینی دانش آموزان را ندارند.

«محمد عمار» در گفتگو با روزنامه های محلی گفت: مدارس نمی توانند سن بلوغ دانش آموزان را به آنان دیکته کنند، در حالی که در تعالیم اسلامی، سن بلوغ کاملا مشخص شده است و دانش آموزان پس از رسیدن به این سن، باید احکام دینی خود را به طور کامل رعایت نمایند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: این وظیفه والدین است که توانایی فرزندان خود را در گرفتن روزه بسجند و در صورت داشتن توانایی، آنان را متقاعد به انجام این عمل عبادی نمایند.

در نامه ای که مسئولان این مدرسه به والدین مسلمان ارسال کرده اند چنین آمده است: روزه گرفتن سبب می شود دانش آموزان در معرض حواس پرتی، سر درد و گرمازدگی حاصل از کم شدن آب بدن و یا مواد مغذی در بدن، قرار بگیرند.

در ادامه این نامه آمده است: ما از والدین دانش آموزان مسلمان می خواهیم از روزه داری فرزندان خود جلوگیری کنند تا معلمان بتوانند برنامه های درسی را تا پایان ترم جاری به خوبی ادامه دهند و با کم حوصلگی و حواس پرتی دانش آموزان روبروی نشوند و از سوی دیگر، گرمی هوا باعث رنجش دانش آموزان نشود.

با وجود این هشدارها، والدین مسلمان تصمیم گرفته اند تا در صورت رسیدن فرزندانشان به حد بلوغ و نیز داشتن پتانسیل لازم برای روزه داری، آنان را از انجام این عمل عبادی منع نکنند.

گفتنی است، بیشتر دانش آموزان این مدرسه را، دانش آموزان مسلمان تشکیل می دهند.

طبق تعالیم اسلامی، انسان زمانی مکلف به انجام تکالیف عبادی است که علاوه بر رسیدن به سن بلوغ، از توانایی لازم در انجام آن اعمال عبادی برخوردار باشد.