اسناد صوتی همکاری ترکیه با داعش

 روزنامۀ جمهوریتِ ترکیه نوشت: "اوغوزخان گزلمجی" تروریست فراری که هماهنگ کننده عملیات انتقال تجهیزات نظامی و تروریست به سوریه است و همچنان به همراه داعش می جنگد؛ در بیست و سوم ماه سپتامبر 2013، تلفنی با شخصی به نام یوسف درباره ارسال تجهیزات نظامی به سوریه گفت وگو کرد.

گزلمجی در این گفت وگوی تلفنی گفت: می توانم زمینه عبور کامیونی بزرگ و سه وانت را فراهم کنم و اگر لازم شود می توانم تجهیزات را با کمک کمیته امدادرسانی و حقوق بشر و آزادی ها از مرز بگذرانم.

به نوشتۀ جمهوریت، گزلمجی از محله های آنکارا تجهیزات نظامی خرید و به همراه 4 تن دیگر، از مرزهای ترکیه به سمت سوریه رفت، اما پلیس دولت ترکیه که این عملیات را زیر ذره بین داشت، هیچ اقدامی برای بازداشت این 5 نفر انجام نداد.

روزنامۀ جمهوریت، در ماه می گذشته، ویدیویی فاش کرد که در آن، کامیون های سازمان اطلاعات ترکیه، با محمولۀ سلاح و مهماتی که در جعبه های دارو جاسازی شده بود، به سمت گروه های مسلح تروریست در سوریه در حرکت بود. دولت ترکیه، در واکنش به انتشار این ویدیو، روزنامه جمهوریت را در سال 2014، توقیف کرد.

روزنامۀ جمهوریت تاکید کرد که متهمان این ماجرا، که برای شاخۀ القاعده در سوریه می جنگیدند، در این کشور، به گروه تروریستی داعش پیوستند.

پیش از این، "اردال اکسونگور" رئیس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی خلق ترکیه، تاکید کرد که نظام ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان همچنان به پشتیبانی از گروه های تروریستی در سوریه ادامه می دهد.