مقام اسرائیلی: از تقابل عربستان با ایران حمایت می کنیم

«هرتزی هالیوی» رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در کنفرانس سالانه «هرتزلیا» درباره موضوعات مختلف منطقه‌ای اظهارنظر کرد.

این مقام ارشد اطلاعاتی نظامی رژیم صهیونیستی در ابتدا به تحولات ناشی از «بهار عربی» اشاره و اعلام کرد که در نتیجه تحولات سال 2011 تاکنون، این رژیم «قوی‌تر و امن‌تر» شده است اما به گفته او این موضوع سبب «نگرانی» است.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، او مدعی شد: «شاید به خاطر هولوکاست ما با خودمان یک حس تحت تعقیب بودن را حمل می‌کنیم اما در اطراف ما، به ما به عنوان شخصیتی بسیار قوی، تهاجمی، غیرقابل پیش‌بینی و توانمند نگاه می‌کنند که این موضوع مهمی است».

این مقام ارشد اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی با تاکید بر ناامنی منطقه‌ای در یک سو و امنیت داخلی برای این رژیم درباره افزایش شکاف‌ها و تاثیر آن بر تشدید «اقدامات تروریستی علیه اسرائیل» هشدار داد.

هالیوی با تاکید بر این ادعا که وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی در قیاس با همسایگانش، بسیار بهتر است، گفت: «این موضوع نباید باعث غرور ما شود بلکه باید ما را نگران کند. وقتی وضعیت همسایگی شما بغرنج می‌شود ارزش خانه شما بالا نمی‌رود».

 این مقام ارشد نظامی صهیونیست، به موضوع حزب‌الله لبنان و تقابل آن با رژیم صهیونیستی هم اشاره کرد.

به گفته او این اعتقاد وجود دارد که حزب‌الله لبنان بیش از 100 هزار موشک و راکت و سیستم‌های تسلیحاتی دارد که قبلا «آن را نداشت».

هالیوی در این باره گفت: «در جنگ یوم کیپور (جنگ اعراب و اسرائیل 1973)، تنها یک فرد از ما در داخل اسرائیل با موشک سوریه کشته شد اما در درگیری آینده، قضیه خیلی متفاوت خواهد بود».

این مقام ارش اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی البته درباره حزب‌الله لبنان مدعی شد که «هرگز ارتشی (در جهان) وجود نداشته است که تا این اندازه مانند ما درباره حزب‌الله اطلاعات داشته باشد البته جنگ آینده ساده و آسان نخواهد بود».

او در ادامه ادعاهای خود، با اشاره به «تلفات ایران در جنگ سوریه» مدعی شد: «آنها 250 نفر که این تعداد فقط شامل جنگجویان آنها از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، از دست دادند و این رقم شامل شبه نظامیان شیعه نمی‌شود که توسط ایران مدیریت می‌شوند».

رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه این سخنرانی مدعی شده که ایران «60 درصد بودجه» حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی فلسطین را تامین می‌کند.

او با استقبال از تقابل کشورهای عربی سُنی شامل برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان سعودی با ایران، آنها را «سُنی‌های عملگرا» خواند.

 هالیوی درباره عربستان سعودی هم گفت: «این عربستان سعودی همان عربستان سعودی که ما یک سال و نیم قبل دیدیم، نیست. عربستان سعودی فعالتر شده و در تلاش برای رهبری اردوگاه سنی در خاورمیانه است. این کشوری است که شاید وضعیت را باثبات کرده و در جنگش با ایران، قوی‌تر شده است».

 رئیس اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی افزود: «برخی از منافع کشورهای سنی عملگرا در حال نزدیک شدن به منافع ما است. این تحولی جالب است و در آن فرصتی وجود دارد».