«محمد بن سلمان» دست به دامن آمریکا شد

 یک مسئول بلندپایه در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به روزنامه الدیار لبنان گفت: مذاکرات محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی در واشنگتن به طور اساسی روی حل و فصل شکاف های اساسی و بنیانی در روابط بین عربستان و آمریکا و حتی فروپاشی این روابط در طول سال‌های اخیر متمرکز بود؛ به گونه‌ای که حتی عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی تهدید کرد که ریاض 750 میلیارد دلار سرمایه و اوراق بهادار خود در بازار آمریکا را خارج می کند. سعودی‌ها این اوراق را پیشتر به درخواست آمریکایی ها خریده بودند.

این مسئول افزود: ریاض با تجربه های خود در یمن و سوریه و عراق دریافته است که نمی تواند در گزینه های راهبردی خود به هم پیمانان عرب و مسلمانش تکیه کند که عربستان را در چند مرحله حساس تنها به حال خود رها کردند. چون عربستان درک می کند که نه تنها چالش های بزرگی بلکه چالش های سرنوشت سازی در سالهای آینده پیش رو دارد لذا بار دیگر دل به آمریکا به عنوان چتری حمایتی بست که نمی توان به هیچ وجه از آن بی نیاز شد.

این مسئول افزود: پیش بینی دشوار است که آیا دولت آمریکایی که خود در حال تماس و احیانا هماهنگی با کرملین هست، برای متقاعد کردن جانشین ولیعهد سعودی برای تعدیل سیاست‌های آتشین در قبال وضعیت سوریه تلاش خواهد کرد یا خیر؛ ولیعهدی که از اختیارات سیاسی و نظامی گسترده در عربستان برخوردار است.