به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری اینترفکس، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا اعلام کرد که ناتو در جریان عملیات نظامی در لیبی از چارچوب اختیارات در نظر گرفته شده در ماموریت شورای امنیت سازمان ملل فراتر عمل کرده است.

لاوروف یادآور شد که روسیه در هنگام رای‌گیری در خصوص قطعنامه مربوط به ایجاد منطقه پرواز در لیبی در شورای امنیت به آن رای ممتنع داد، برای اینکه در این سند راه تحقق این مسئله و حدود استفاه از توان نظامی در لیبی مشخص نشده بود.

وزیر خارجه روسیه گفت: کشورهای غربی از بررسی این مسئله با ما خودداری کردند. بعد مشخص شد که به دلیل همین بند آنها توانستند از موضوع بکارگیری توان نظامی سوء استفاده کنند. ناتو عمیقا اختیارات خود برای اجرای قطعنامه در خصوص لیبی را نقض کرده است. ما این مسئله را با شرکای خود در ناتو در میان گذاشتیم، چرا که برخی عملیات در لیبی را مدلی برای اقدامات در آینده می‌نامند، بنابراین این مسئله باید بطور جدی و با توجه به مظابقت آن با حقوق بین الملل بررسی شود.

به گفته وی، بر اساس قطعنامه اهداف عملیات نظامی می بایست تنها تاسیاست هوایی و سامانه های دفاع ضد هوایی لیبی، تنها در صورت تهدید بودن آنها باشند، در حالیکه ما شاهد بودیم که حملات هوایی بسیار فراتر از این صورت گرفت.

لاوروف تاکید کرد: در این عملیات عملا قانون تحریم ارسال سلاح به لیبی نقض گردید. کشورهای همسایه لیبی پنهان نمیکنند که برای مخالفان در این کشور سلاح ارسال کردند. فرانسه نیز رسما اعتراف کرد که برای آنها سلاح ارسال کرده است. حتی در جریان این عملیات نظامی از نیروهای زمینی هم استفاده شد.