اسرائیل؛ چالش اصلی دموکراتها در آستانه انتخابات

 وبسایت هیل در مطلبی نوشت: دموکراتها در حالی خود را برای نشست ماه آینده مجمع ملی حزب دموکرات آماده می‌کنند که در حال حاضر شکاف عمیقی میان آنها بر سر سیاست خارجی آمریکا در قبال اسرائیل وجود دارد.

 

موضوع جایگاه اسرائیل در سیاست خارجی آمریکا در نشست چهار سال پیش مجمع ملی این حزب نیز باعث اختلاف نظرهای فراوانی شد؛ اما با توجه به اینکه در رقابتهای انتخاباتی امسال «برنی سندرز» - نامزد انتخاباتی حزب دموکرات – در مقایسه با رقیب انتخاباتی خود - هیلاری کلینتون - انتقادات صریح‌تری نسبت به اسرائیل و رویکرد جانبدارانه‌تری نسبت به فلسطینیان داشته است، بدون تردید در نشست امسال این اختلافات از نمود بیشتری برخوردار خواهد بود. 

 

کلینتون توانسته است با پیروزی در رقابتهای مقدماتی حزب دموکرات، آرای ایالتی لازم برای کسب عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را کسب کند؛ اما سندرز همچنان در رقابت‌های انتخاباتی حزب دموکرات باقی مانده و سعی دارد تاثیرگذاری خود در این رقابتها را تا نشست ماه آتی مجمع ملی حزب دموکرات در فیلادلفیا حفظ کند.

 

کمپین انتخاباتی سندرز به صراحت شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری را مصداق بارز "اشغالگری" نامیده است؛ در حالیکه حامیان کلینتون به شدت مخالف استفاده از عبارت "اشغالگری" هستند و بکارگیری چنین ادبیاتی را باعث تضعیف فرایند صلح می‌دانند. 

 

بنابراین، در حالیکه دموکراتها پس از رقابتهای ایالتی پرتنش اکنون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر به دنبال متحد کردن دوباره حزب هستند، موضوع اسرائیل به یک چالش اساسی برای رهبران این حزب تبدیل شده است.

 

کلینتون در طول رقابتهای حزبی، خود را مدافع سرسخت اسرائیل نشان داده و به همین دلیل از سوی بسیاری از هم‌حزبی‌های خود مورد انتقاد قرار گرفته است. علاوه بر این، مواضع حامیانه نامزد پیشتاز دموکراتها درخصوص اسرائیل هواداران سندرز را نیز نسبت به سیاست خارجی او بی‌اعتماد کرده است. 

 

کلینتون و سندرز هر دو طرفدار "راه‌حل دو دولتی" هستند؛ اما مواضع آنها درخصوص اقدامات اسرائیل کاملاً مخالف یکدیگر است. کلینتون با اقدامات نظامی اسرائیل علیه حماس موافق است و در این میان، کشته شدن غیرنظامیان را نیز اجتناب‌ناپذیر می‌داند.

 

وی تاکنون بارها از انفعال رهبران فلسطین در برابر اقدامات حماس در غزه انتقاد کرده است و در کنفرانس سالانه آیپک در ماه مارس نیز به صراحت اعلام کرد وقتی پای امنیت و بقای اسرائیل در میان باشد آمریکا هرگز نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.

 

در مقابل، سندرز با انتقاد از اقدامات نظامی اسرائیل در غزه، خواستار توجه بیشتر به تلفات فلسطینیان شده است. وی تاکنون بارها اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری را نیز مانع از سرگیری مذاکرات صلح خوانده و در کنفرانس سالانه آیپک نیز شرکت نکرد.

 

وی همچنین معتقد است نباید از "بیت‌المقدس" به عنوان پایتخت اسرائیل نام برد.