مسئولان وزارت دفاع آمریکا، روز شنبه در بیانیه‌ای آورده‌اند: در تماس ویدئویی با همتایان روسی‌مان، پنتاگون نگرانی شدید خود را از حملاتی که روز پنج شنبه علیه معالفان سوری مورد حمایت واشنگتن در نزدیکی گذرگاه «التنف» در مرز با عراق انجام شده، به آنها اطلاع دادیم.

طبق این بیانیه، معارضان سوری مورد حمایت آمریکا با وجود آنکه از جمله گروه‌های پیوسته به توافقنامه آتش‌بس بوده‌اند در منطقه مرزی التنف هدف حمله هوایی روسیه قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که «ایگور کوناشنکف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه، عصر یکشنبه با رد این بیانیه، اعلام کرد، منطقه‌ای، که روز پنجشنبه هدف حملات جنگنده‌های روسی قرار گرفتند، با مواضعی که پیشتر واشنگتن به عنوان مناطق تحت سیطره نیروهای معارض اعلام کرده است، 300 کیلومتر فاصله داشت.

این ژنرال روسی افزود «حملات هوایی بی‌وقف روسیه به التنف حتی پس از تلاش‌های آمریکا برای مطلع کردن نیروهای روسی از طریق کانال‌های مناسب جهت پشتیبانی هوایی مستمر از ائتلاف ضد داعش، نگرانی‌های امنیتی برای نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف به‌وجود آورده بود.»

کوناشنکف تأکید کرد، ارتش روسیه پیشتر درباره حملات برنامه‌ریزی شده، به واشنگتن هشدار داد ولی پنتاگون در ارائه مختصات و شرایط معارضان مورد حمایت خود شکست خورد؛ همین امر اتخاذ تدابیر برای ایجاد تغییر در مسیر تحرکات نیروی هوایی روسیه را غیرممکن ساخت.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه خاطرنشان کرد، ارتش روسیه، ماه‌ها پیش پیشنهاد داده بود درباره مواضع برخی نیروهای مشارکت کننده در عملیات نظامی در سوریه برای تدوین نقشه‌ای جامع تبادل اطلاعات شود ولی پنتاگون پاسخی نداد.