دردسر افشاگری‌های اسنودن برای مقامات اسکاتلندی

 مرکز ضبط داده‌ها (Recording Center)  یکی از چندین سازمان داخلی بریتانیا است که تحت عنوان برنامه‌ای فوق‌سرّی موسوم به شیر سفید (MILKWHITE) در بریتانیا فعالیت می‌کند.

طبق این برنامه، آژانس‌های اِعمال قانون می‌توانند بدون نیاز به مجوز به بخش عظیمی از اطلاعات اینترنتی اشخاص دسترسی داشته باشند. تا پیش از افشاگری اسنودن عدۀ کمی از وجود "مرکز ضبط داده‌ها" اطلاع داشتند.

در روزهای اخیر رسانه‌های گروهی اسکاتلند به‌کرات به این موضوع پرداخته و فشار روزافزونی را به دولت وارد کرده‌اند. مایکل متیسون، نمایندۀ حقوقی کابینه در پارلمان برای پاسخگویی در این باره در پارلمان حاضر شده و تأکید کرده است که "دفاع از آزادی مدنی شهروندان وظیفۀ ما است". او هرگونه اظهار نظری در این مورد را رد کرد و گفت "شنود و جمع‌آوری اطلاعات اشخاص در اینترنت فقط در موارد خاص و با مجوز انجام می‌گیرد".

با این حال اطلاعات افشاشده دربارۀ برنامۀ MILKWHITE حاکی از آن است که  این برنامه متادیتای کاربران را از ایمیل ها، چت‌ها، فعالیت در شبکه های اجتماعی و غیره جمع‌آوری می‌کند و به این ترتیب اطلاعات مربوط به گذشته و آیندۀ افراد را به راحتی در اختیار می‌گیرد.

طبق اسنادی که اسنودن از MILKWHITE افشا کرده است، نیروهای پلیس اسکاتلند سالها به اطلاعات اشخاص دسترسی داشته‌اند که به احتمال زیاد این کار با مجوز وزرای دولت بوده است. اگر آنگونه که دولت بریتانیا می‌گوید از این برنامۀ سری اطلاع نداشته باشد، پای سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا به وسط می‌آید.

گرچه دولت بریتانیا مدعی دفاع از آزادی‌های مدنی شهروندان خود است اما اینگونه برنامه‌های سری، استراق سمع و جمع‌آوری اطلاعات محرمانه و خصوصی افراد بدون اطلاع آنان، خط بطلانی بر ادعای دولتمردان این کشور است.