پشت پرده روابط عربستان و اسرائیل

 روابط و هکاری عربستان و اسرائیل در حالی از وضعیت محرمانه خارج شده است که دو طرف دشمنی مشترک با ایران و توسعه همکاری اطلاعاتی و تسلیحاتی با یکدیگر را محور همکاری دوجانبه  قرار داده اند.

سکوت مطبوعات اسرائیل در قبال روابط اسرائیل و عربستان

بسیار کم اتفاق می افتد که روزنامه های اسرائیلی به روابط محرمانه اسرائیل و کشورهای عربی که با آن روابط دیپلماتیک ندارند، بپردازند. همواره توجیه ممنوعیت انتشار هر موضوعی در این ارتباط، حفظ روابط راهبردی عنوان می شود اما روزنامه های اسرائیلی در برخی موارد  در این خصوص به انتشار گزارش های مطبوعاتی در خارج و یا نوشته هایی که از سوی اسرائیل بر آن نظارتی اعمال نمی شود، استناد می کنند. 

اخباری که روزنامه های اسرائیلی در گذشته در این ارتباط منتشر می کردند، بیشتر بر اردن و مغرب متمرکز بود، اما اخیرا محور قصه های پنهانی اسرائیل به کشورهای عربی خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی منتقل شده است.

در همین ارتباط بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در خصوص ابتکار صلح عربی به عنوان نوعی روابط گرم عربستان و عربهای خلیج فارس با اسرائیل  اشاره کرده و هدف از آن را علنی کردن همکاری اسرائیل و عربها عنوان کردند.

شکاف ظاهری بین اسرائیل و عربستان

در این میان « یوسی میلمان» تحلیلگر روزنامه معاریو نوشت از نظر ظاهری به نظر می رسد شکاف بزرگی بین مواضع سیاسی اسرائیل و عربستان وجود دارد زیرا ریاض اعلام کرده است که به هیچ وجه با توسعه روابط آشکار با اسرائیل موافقت نخواهد کرد مگر اینکه کشمکش عربی – اسرائیلی حل و فصل شود.

اما بنابر اخبار منابع خارجی از چند سال پیش تماس های پنهانی به شکل های مختلف بین عربستان و اسرائیل در جریان بوده است که اخیرا این روند شتاب بیشتری پیدا کرد.

ترس و دشمنی مشترک اسرائیل و عربستان با ایران

در اصل عربستان برقراری روابط با اسرائیل را به نفع منافع دو طرف می داند و منفعت مرکزی این دو، دشمنی با ایران است به این معنی که عربستان مانند اسرائیل از ایران و برنامه هسته ای پیشرفته آن و نیز توسعه نفوذ این کشور در خاورمیانه بیم دارد.

به گفته میلمان برخی منابع از دیدار ایهود اولمرت نخست وزیر پیشین اسرائیل با مسئولان اسرائیلی خبر داده و اعلام کردند که سران موساد از جمله مائیر داگان با همتایان سعودی خود دیدار کرد.

اگر این اخبار صحت داشته باشد می توان اینگونه ارزیابی کرد که چه بسا دو رئیس موساد که پس از داگان این پست را تصدی کردند، یعنی تمیر باردو و یوسی کوهن این دیدارها را در شرایط مشخص ادامه دهند، علاوه بر این نتانیاهو نیز با سران سعودی ملاقات داشته است.

در همین ارتباط مجله «اینتلجنس انلاین» فرانسه اخیرا با انتشار مطلبی با عنوان «همکاری فنی»،  از روابط اسرائیل و عربستان خبر داده و نوشت: سرویس های اطلاعاتی اسرائیل و عربستان چند سال با یکدیگر هکاری دارند اما اخیرا تصمیم گرفتند این همکاری بخش سایبری را نیز شامل شود و کارمندان عالی رتبه اطلاعات کل عربستان اخیرا از اسرائیل خواستند در بهبود توانمندی های فنی به آنان کمک کنند.

اکنون ژنرال خالد بن علی حمیدان در راس سرویس اطلاعاتی سعودی قرار داشته و در دولت عربستان پست وزارتی دارد و ملک سلمان نیز یک سال و نیم قبل در چارچوب سلسله عزل و نصب ها او را در پست های کلیدی قرار داد.

به نوشته این مجله فرانسوی، عربستان اکنون پیشرفت در بخش سایبری  اطلاعاتی را مورد توجه قرار داده و به دنبال توسعه توانمندی های کنترل مراکز عملیاتی خود است.

بنابر اعلام همین منبع مهندس روابط فنی اسرائیل با عربستان تامیر باردو رئیس سابق موساد است.

اینتلجنس انلاین همچنین نوشت: وزارت جنگ اسرائیل به شرکت های اسرائیلی اجازه می دهد که دانش خود به ویژه در بخش هواپیماهای قدیمی و نیز تکنولوژی موشکی را در اختیار ریاض قرار دهند.