حمایت سناتور آمریکایی از فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان

در حالی که انتقادات بین‌المللی از عربستان سعودی به خاطر استفاده این کشور از سلاح‌های ممنوعه در حمله به مردم یمن ادامه دارد، یک قانونگذار ارشد آمریکایی خواستار تداوم فروش بمب‌های خوشه‌ای به سعودی‌ها شده است.

این در حالی است که با گذشت بیش از یک سال از تجاوز خارجی به مردم یمن، انتقادات بین‌المللی درباره استفاده سعودی‌ها از سلاح‌های ممنوعه بالا گرفته است.

پیش از این کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره به کارگیری بمب‌های خوشه‌ای از سوی ائتلاف عربستان در حملات هوایی به یمن ابراز نگرانی کرده بود.

سازمان عفو بین الملل هم پیشتر اعلام کرده بود به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد عربستان سعودی در حملات هوایی خود به یمن از بمب‌های خوشه‌ای ساخت انگلیس استفاده کرده است. 

به دنبال این انتقادات شدید، اوایل خرداد ماه خبر رسید که بالا رفتن آمار تلفات حملات عربستان به مردم یمن، آمریکا را مجبور کرده تا به صورت موقت ارسال بمب‌ خوشه‌ای به عربستان را متوقف کند. 

حالا یک سناتور آمریکایی که عضو ارشد کمیته امور مسلح و همچنین امور اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا است، از تداوم فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان سعودی حمایت کرده است.

«جک رید» در مصاحبه با پایگاه آمریکایی «آر آی فیوچر» گفته است که «به نظر من، ما همچنان باید این سیستم‌های تسلیحاتی را منطبق بر قانون بفروشیم».

این قانونگذار هم حزبی باراک اوباما با ادعای آنکه «ما پروتکل‌های سختی در طراحی (بمب‌های خوشه‌ای) داریم»، انتقادات درباره استفاده از این سلاح‌های ممنوعه توسط عربستان سعودی در حمله به یمن را رد کرد.

«جک رید» با تاکید بر آنکه ارتش آمریکا در زرادخانه خود همچنان بمب‌های خوشه‌ای را در اختیار دارد، افزود: «ما خودمان در فهرست موجودی‌مان این سیستم‌ها را داریم در نتیجه باید در موضوع اطمینان یافتن از اینکه این تسلیحات به درستی آزمایش و تست می‌شوند، حساس باشیم».