منابع آگاه نزدیک به دولت سوریه گفته‌اند که سرگئی شوینکو وزیر دفاع روسیه در سفر روز گذشته خود به دمشق حامل پیام مهم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور برای دکتر بشار اسد همتای سوری وی بوده است.

 

اهداف وزیر دفاع روسیه به سوریه

 

بنابر این گزارش، وزیر دفاع روسیه پیام ویژه ولادیمیر پوتین را برای دکتر بشار اسد منتقل کرده است. در این نامه پوتین به صراحت خبر از عملیات قریب‌الوقوع و البته گسترده روسیه و سایر هم پیمانان دولت سوریه برای هدف قرار دادن ائتلاف تروریستی تکفیری بین المللی جیش الفتح به رهبری القاعده داده است. در همین راستا وزیر دفاع روسیه بعنوان آخرین هشدار و مهلت، اقدام به اعلام 48 ساعت آتش بس در جبهه‌های سوریه کرده است. این مهلت آخرین فرصت گروه تروریستی تکفیری ارتش آزاد برای اعلام جدایی از القاعده و خروج از ائتلاف جیش الفتح می‌باشد.

 

اهداف وزیر دفاع روسیه به سوریه

 

سفر وزیر امور خارجه روسیه به سوریه با گسترش محسوس حملات هوایی بمب افکن های روسیه به مواضع گروه القاعده همراه بوده که طی آن چندین هدف متعلق به این گروه در استان ادلب تحت اشغال آن هدف قرار گرفته و نابود شده‌اند. کانون این حملات در شهرهای "ادلب و معره النعمان قرار داشته که به هلاکت حداقل 300 تروریست منجر شده است. از دیگر اهداف سفر شوینکو به دمشق اعلام رسمی پایان عملیات آتش بس  در جبهه های سوریه و بازگشت قدرتمند تر روسیه به صحنه عملیات نظامی در جبهه های مختلف سوریه شامل حلب، ادلب، لاذقیه و حمص بوده است.

 

وی با اشاره به خلف وعده‌های گروه های تکفیری در شکستن مکرر طرح آتش بس سازمان ملل به رئیس جمهور سوریه قول داد تا با قدرت ودقت بسیار بیشتری به عرصه میدانی جنگ علیه تروریسم باز گردد. وی در این دیدار به عملیات های اخیر تروریستهای ارتش آزاد و القاعده در محور جنوبی حلب اشاره داشت که طی آن صدها نفر از نیروهای ارتش سوریه و گروه های هم پیمان آن در طی هجوم‌های پی در پی تکفیری‌ها به شهادت رسیده‌اند. در همین راستا منابع میدانی از گسترش چشمگیر حملات هوایی روس‌ها به مواضع تروریست‌ها در جنوب حلب خبر می‌دهند. این منابع تعداد حملات هوایی بمب افکن‌های روسی را تنها طی 24 ساعت اخیر بیش از 60 فقره عنوان می‌کنند.

 

اهداف وزیر دفاع روسیه به سوریه

 

به گفته منابع آگاه، در این سفر گروهی از افسران ارشد ارتش و سازمان اطلاعات روسیه وزیر دفاع این کشور را همراهی می‌کرده و بلافاصله پس از پایان جلسه وی با دکتر بشار اسد جلسات فشرده‌ای را با افسران ارشد نظامی و اطلاعاتی سوری در یکی از ساختمان‌های اداری فرودگاه نظامی حمیمیم واقع در شرق استان لاذقیه سوریه آغاز کرده‌اند. آنچه از این جلسات به بیرون درز پیدا کرده عبارت است از "عملیات قریب الوقوع و بسیار گسترده بطور همزمان در محورهای عملیاتی حلب (شمال جنوب غرب و شرق)، شمال لاذقیه، ادلب، دیرالزور (شکستن محاصره فرودگاه و محلات تحت سیطره نیروهای دولتی) و آزادسازی استان رقه از اشغال داعش".

 

اهداف وزیر دفاع روسیه به سوریه

 

وزیر دفاع روسیه پس از دیدار با رئیس جمهور سوریه به بازدید از بخش های مختلف مرکز نظامی حمیمیم پرداخته است. وی از بخش محل استقرار یگان‌های پدافندی اس 300 و اس 400 بازدید کرده و خواستار آماده باش کامل کارشناسان برای مقابله با کوچکترین تجاوز به آسمان سوریه شده است. کارشناسان معتقدند که این تاکید و بازدید وی پیامی واضح برای طرف‌های حامی تروریسم تکفیری شامل ترکیه، آمریکا و عربستان سعودی دارد که طی روزهای اخیر اقدام به برپایی مانوری با مشارکت ده‌ها فروند جنگنده تحت عنوان "طوفان شمال" کرده بودند. لازم به ذکر است که در حاشیه این مانور برخی منابع نظامی آمریکایی که نامی از آنها برده نشد تلویحا در اظهاراتی مدعی شده بودند که امکان ساقط کردن فوری جنگنده های روسی حامی دولت سوریه را دارند.

 

اهداف وزیر دفاع روسیه به سوریه

 

در همین حال منابع مذکور از هماهنگی های کامل میان ایران، سوریه و روسیه برای آغاز عملیات بزرگ پاکسازی حلب خبر داده اند. گفته می‌شود نامه اخیر برخی سناتورها و دیپلمات‌های آمریکایی خطاب به دولت این کشور نیز به نوعی هشداری به کشورهای مذکور برای جلوگیری از آغاز این عملیات بوده است. امری که با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و تغییر و تحولات سیاسی در این کشور عملا قدرت مانور و واکنش جدی را از این کشور سلب خواهد کرد.