الگو برداری داعش از اسرائیل در عملیات تروریستی

 از زمان بازداشت یکی از اعضای وابسته به داعش در ماه می گذشته، اعترافات او اطلاعات تازه ای را در مورد الگوبرداری داعش از روش اسرائیل تحت عنوان «پیک مرگ» در جلوگیری از لو رفتن اعضای هسته های پنهان تروریستی فاش کرده است.

صید ارزشمند نیروهای امنیتی لبنان

واحد اطلاعات نیروهای امنیتی  لبنان شکار ارزشمندی  را صید کرد که اعتراف های آن به مثابه بانک اطلاعاتی است تا جایی که  نهادهای امنیتی لبنان از بیم عملیات داعش در نقاط مختلف با استناد به همین اطلاعات وضعیت فوق العاده امنیتی اعلام کردند.

اما این اعتراف ها در چند هفته گذشته مخفی نگه داشته شد تا از بروز ترس و وحشت در بین شهروندان لبنانی به ویژه مناطقی که نقشه حمله به آن طراحی شده بود، جلوگیری شود.

نقشه حمله تروریستی به ضاحیه جنوبی و سفارت های غربی در ماه رمضان

فرد بازداشت شده در اعترف های خود فاش کرد ماموریتی که به وی داده شده بود اجرای انفجارهای تروریستی و عملیات انتحاری در ماه رمضان در مناطقی از ضاحیه جنوبی و داخل بیروت وعلیه سفارتخانه های غربی بود.

«م. الغزاوی» یکی از سرشناس ترین اعضای مرتبط با داعش است که در چند ماه گذشته به دست نیروهای شاخه اطلاعات امنیتی لبنان دستگیر شدند.

وی پنجم می گذشته دستگیر شد و نیروهای امنیتی با استناد به اعترافات او وضعیت فوق العاده اعلام کردند زیرا اعتراف های او حاکی از  الگوی برداری داعش از شیوه رژیم صهیونیستی معروف به «پیک مرگ» برای اجرای عملیات تروریستی بود.

اهمیت بازداشت الغزاوی در این است که وی ماموریت های متعددی مانند نظارت، کنترل، جذب نیرو و آماده سازی مقدمات عملیات تروریستی تا مرحله اجرا را برعهده داشت، حال آنکه بسیاری از عناصر بازداشت شده گروه های تروریستی تکفیری، توسط ارتش، امنیت عمومی و واحد اطلاعات پلیس، ماموریتشان محدود به جذب و آماده سازی نیروها به منظور استفاده از آنان در عملیات انفجارهای تروریستی و یا عملیات انتحاری بوده است.

اما داستان الغراوی از زمان ورود او به خاک سوریه آغاز می شود و منابع لبنانی، تاریخ خروج او از لبنان برای ورود به سوریه را مشخص نکرده اند.

سفر الغزاوی به الرقه و ماموریت عملیات تروریستی

وی پس از ورود به سوریه به استان الرقه پایتخت داعش رفت و مدتی در دوره های امنیتی ، نظامی و شرعی شرکت کرد تا اینکه ماموریت تروریستی در لبنان به وی محول شد.

الغزاوی در زمان حضور در الرقه، با یک «افسر رابط» در داعش به نام «ابوالولید» آشنا شد که کار تحریک باندهای خفته انتحاری وابسته به داعش را بر عهده داشت.

نکته قابل توجه اینکه تعدادی از عناصر بازداشت شده وابسته به باندهای تروریستی تکفیری نیز در اعتراف های خود نام ابوالولید را زیاد تکرار می کنند که یکی از بارزترین این افراد  «ابراهیم برکات » است که از رهبران شرعی گروه داعش درلبنان به شمار می آمد.

ابوالولید در شهر الرقه سوریه اقامت داشت و یک بار به منظور درمان زخم های ناشی از اصابت گلوله به پهلوی خود به صورت مخفیانه و غیرقانونی وارد منطقه وادی خالد لبنان شد تا از آنجا به طرابلس در شمال لبنان برود.

برخی منابع احتمال می دهند ابواالولید همان سرکرده اصلی امنیتی گروه داعش در لبنان باشد.

براساس اطلاعات دریافت شده، ابوالولید از اهالی منطقه القصیر سوریه بوده و پیش از آن در شهر حلب سکونت داشت و یکی از معاونان «ابومحمد العدنانی» سخنگوی داعش بود.

هلاکت ابوالولید در حمله هوایی آمریکا و به تاخیر افتادن عملیات تروریستی

الغرزاوی در اعترافات خود فاش کرد که ابوالولید در حمله هوایی آمریکایی به مقر او در الرقه کشته شد و همین موضوع موجب شد ارتباط بین او و داعش قطع شده و در نتیجه اجرای عملیات تروریستی با وقفه روبه رو شود.

الغزاوی با اطلاع از اینکه ابوالولید بر آموزش عناصر انتحاری در ضاحیه جنوبی و به عبارت بهتر انفجار برج البراجنه در نوامبر سال گذشته نظارت داشت، با او بیعت کرد و احتمال می رود در آموزش عناصر داعش در حمله های فرانسه نیز نقش داشت.

ماموریتی که ابوالولید به الغزاوی داد

بر اساس اطلاعات درز کرده، ماموریت الغرزاوی ابتدا این بود که لیستی از اهداف احتمالی در ضاحیه جنوبی بیروت را شناسایی و مشخص کند و در واقع  ابوالولید پیش ازهلاکت این ماموریت را به وی داده بود.

داعش به دنبال عملیات پرسرو صدا در سطح بین المللی

پس از هلاکت ابوالولید و تعیین «افسر رابط» جدید، از الغزاوی خواسته شد هدف های دیگری را نیز از جمله سفارتخانه های غربی در بیروت و مکان تجمع غربی ها شناسایی کند چون به اعتقاد داعش این گونه عملیات واکنش های زیادی در سطح  بین المللی به دنبال خواهد داشت.

افسر رابط جدید همچنین از الغرزاوی خواست دامنه بانک اهداف خود را  توسعه دهد به گونه ای که نقاطی از بیروت پایتخت لبنان را نیز شامل شود.

الغرزاوی و افسر رابط او در خصوص نحوه ارتباط با یکدیگر حساسیت زیادی داشته و بیشتر مکالمات آنها کدگذاری شده و رمزی انجام می شد.

بازداشت الغزاوی پیش از عملیات تروریستی

برهمین اساس، عملیات مقدماتی آماده سازی مواد منفجره آغاز می شود اما افسران و نیروهای واحد اطلاعات پلیس لبنان موفق می شوند در این مرحله الغرزاوی را بازداشت کنند.

همچنین چند عنصر دیگر ازجمله تجار سلاح که الغرزاوی در صدد خرید  مواد منفجره از آنها بود  بازداشت شدند.

تکاپوی داعش برای جلوگیری از لو رفتن اعضای خود

تحقیقات و بازجویی از الغرزاوی فاش کرد که در پی انفجار تروریستی اخیر در منطقه برج البراجنه ضاحیه جنوبی بیروت و شناسایی و بازداشت بسیاری از عناصر  عملیاتی داعش در لبنانف این گروه در صدد برآمد از شیوه های جدید برای جلوگیری از شناسایی اعضای خود استفاده کند.

براین اساس،داعش شیوه در تماس ها و ارتباط بین عناصر باند های خود «پیک مرگ» را که یک شیوه صهیونیستی است به کار گرفت تا هر کدام از عناصر مجبور نباشند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و همدیگر را بشناسند.

براساس این شیوه، یکی از عناصر باند تررویستی پیام مرگ را در نقطه ای دور افتاده قرار می دهد، سپس عنصر دوم به سراغ پیام می آید و آن را بر می دارد و بدون اینکه دو طرف یکدیگر را ببینند، ماموریت پشتیبانی و یا اجرایی خود را به انجام می رسانند.

همه این موارد اطلاعاتی است که الغزاوی در اختیار واحد اطلاعات پلیس لبنان قرار داده و اداره امنیت ارتش لبنان نیز خلاصه ای از این تحقیقات را دریافت کرده است.