شهر الشرقاط، آخرین پایگاه گروه تروریستی داعش در استان صلاح الدین عراق است و نیروهای ارتش و بسیج مردمی خود را برای پاکسازی این شهر راهبردی آماده می‌کنند.

به گفته منابع میدانی، عملیات ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی از دو محور برای پاکسازی این شهر در شمال استان صلاح الدین آغاز می‌شود.

محور نخست این عملیات از شهر بیجی به سوی منطقه «الزوایه» شروع می‌شود و پس از آزادسازی الشرقاط، پاکسازی منطقه القیاره در دستور کار قرار می‌گیرد. القیاره در شرق استان نینوا قرار گرفته است.

ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی تاکنون موفق به پاکسازی چند منطقه از جمله روستای «المسحک» و شرکت نفت در حومه الزاویه شده‌اند.

در محور دوم نیز نیروهای عراقی تلاش می‌کنند به منطقه «الدبس» در حومه رشته کوه‌های «مکحول» وارد شوند.

 

 عملیات آزادسازی شهر الشرقاط به دلیل وجود مناطق بیابانی با پیچیدگی‌های خاص خود روبه رو است اما وجود نیروهای زبده بسیج مردمی می‌تواند از افزایش فشارها تا حدودی زیادی بکاهد.

به نظر می‌آید پس از پاکسازی شهر الشرقاط، نیروهای عراقی از روستاهای آزاد شده مخمور و النصر در غرب استان سلیمانیه به سوی روستای «الحاج علی» و در نهایت به سمت منطقه القیاره پیشروی کنند.

در صورت پاکسازی منطقه القیاره، نیروهای عراقی خود را برای آزادسازی شهر موصل، مقر اصلی تروریست‌های داعش در عراق آماده می‌کنند.