پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره با انتشار گزارشی به قلم «ابراهیم المراشی،» استادیار گروه تاریخ دانشگاه کالیفرنیا، نوشت: با وجود آنکه «حیدر عبادی،» نخست‌وزیر عراق، چند روز پیش از آزادسازی فلوجه خبر داد، هنوز بخش‌هایی از این شهر تحت کنترل گروه تروریستی داعش است. به نظر می‌رسد صرف‌نظر از عملیات نظامی اخیر در این شهر، دو تغییر مهم [ در معادلات سیاسی عراق] بوجود آمده است:   

 
نخست آنکه؛ آمریکا از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف ضدداعش در عراق، با نیروهای نظامی شیعه این کشور-که به نیروهای بسیج مردمی عراق معروف هستند- روابط چندان حسنه‌ای نداشته است. با این وجود، با گذشت 2 سال از آغاز این جنگ اکنون این نیروهای تحت حمایت ایران در تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های واشینگتن در مبارزه با داعش نقشی انکارناپذیر دارند. 

 

دوم آنکه؛ «آیت‌الله سیستانی،» مرجع عالیقدر شیعیان، در مقام یک روحانی مورد احترام، اکنون به عنوان یکی از ارکان سیاست داخلی عراق ایفای نقش می‌کند. 

 

حیدر عبادی 28 خردادماه سال جاری، در نطقی کوتاه آزادی فلوجه را اعلام کرد. نخست وزیر عراق همچنین برنامه بعدی نیروهای عراقی را آزادسازی شهر موصل از چنگ داعش اعلام کرد. عبادی در نطق خود این آزادی را مدیون ارتش، پلیس، داوطلبان مردمی و هدایت مرجعیت دینی و در صدر آن، آیت الله سیستانی دانست. نخست وزیر عراق افزود همه مردم عراق در این پیروزی سهیم بوده اند. 

 

فلوجه شهری است در استان انبار عراق و در ۶۹ کیلومتری شرق بغداد. جمعیت این شهر که در کرانه رود فرات واقع شده است  حدود۳۲۶ هزار نفر است. فلوجه به «شهر مسجدها» شهرت دارد زیرا در این شهر و روستاهای پیرامونش حدود ۲۰۰ مسجد وجود دارد.

 

بسیج مردمی عراق که به بسیج عراق نیز معروف است، به نیروهای شبه‌نظامی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازمان‌دهی شده‌اند. این نیروها از حدود 40 گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه های شیعه هستند؛ اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند. بسیج مردمی عراق پس از سقوط موصل بدست تروریست‌های داعش در خرداد ۱۳۹۳ (ژوئن ۲۰۱۴ میلادی) به فتوای مراجع عراق به‌ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، تشکیل شد. هدف این نیروها کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق برای پاسداری از مکان‌های مذهبی و نیز مقابله با تهاجم است.