حقوق بشر آمریکایی و سؤالی از عاشقان آبرهام لینکن و آمریکا

به گزارش افکارنیوز، بان کی مون تهدید عربستان به قطع کمک های مالی خود به سازمان ملل را دلیل این تصمیم تکان دهنده اعلام کرده است. در روزهای اخیر، این اقدام سازمان ملل، واکنش های بسیاری را در سراسر جهان در پی داشته است. این روزها در فضای شبکه های اجتماعی داخلی هم طنزهای تلخ در این زمینه رکورددار هستند. با این حال، واقعیت این است که مشکل اصلی، سازمان ملل نیست! سازمان ملل، چیزی جز ساخته دست غرب-بخوانید آمریکا- نیست. درواقع این ذات آمریکا است که با عدالت همخوانی ندارد، نه ذاتِ سازمان ملل! شواهد این مدعا بیش از آن است که فرصت طرح آن در این گزارش کوتاه باشد. با این حال برای شروع، بهتر است از خود سعودی ها شروع کنیم!

سوال این است که دولت آمریکا خود چه نقشی در کشتار کودکان یمنی توسط عربستان داشته است؟ آیا جز این است که کودکان یمنی با بمب های خوشه ای اهدایی آمریکا در حال قتل عام شدن هستند؟ و آیا جز این است که آمریکا رسماً حمایت خود از عربستان را در جریان جنگ جنایاتکارانه جاری در یمن اعلام کرده است؟ مگر نه این است که دولت آمریکا بلااستثناء حامی تمامی دیکتاتورهای تاریخ معاصر جهان بوده، همزمان با تمامی حکومت های مردمی و مستقل به مبارزات وحشیانه ای برخاسته است؟ طرفه آنکه همین دولت خونریز، همزمان خود را تنها مدعی دموکراسی، حقوق بشر و آزادی در سطح جهان هم می داند! ادعایی که البته تاریخ سیاه آمریکا، کمترین نشانه ای از آن در خود ندارد. آنگونه که منابع عراقی اعلام کرده اند، آمریکا در طول حضور خود در عراق، روزانه 700 نفر عراقی را قتل عام کرده است. به راستی باید پرسید چه مرجعی مجوز صدور چنین دموکراسی و حقوق بشر کثیف و نجاستی را به آمریکایی ها داده است؟

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در همین زمینه می نویسد:«آمریکا کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل و چندین کنوانسیون حقوق بشر بین المللی را به امضاء نرسانده و همه موارد نقض قوانین بین المللی حقوق بشر توسط همپمانانش همچون اسرائیل و عربستان سعودی و ترکیه را نه فقط نادیده می گیرد بلکه در حمایت از تعدی آنها به حقوق بشر انواع و اقسام سلاح های کشتار جمعی را در اختیارشان قرار می دهد و در مجامع بین المللی از محکومیت آنها جلوگیری به عمل می آورد و روی کارهای آنها سرپوش گذاشته است.»با این وجود، به نظر می رسد بدتر از خودِ دولت آمریکا، دلباختگان آن در کشورهایی همچون کشور ما باشند. سوال این است که این افراد دقیقاً به دنبال کدام ارزش مشخص، در چنین سیستم خونخوار و متحوشی می گردند؟ آیا دموکراسی غربی آنقدر ارزش دارد که به خاطر آن راضی شویم بر صورت نظام جمهوری اسلامی و منافع ملی کشور پنجه کشیده، آرزوی فالوده خوردن با چنین موجودات خونریزی را داشته باشیم؟

طرفه آنکه یکی از رهبران فکری همین جریان، چند سال قبل، آبراهام لینکن را شهید خطاب کرده بود! سوال این است که آن آقا در راه چه هدف مقدسی شهید شده است؟ حکماً در راهِ قتل عام مردم عراق، افغانستان، یمن، لیبی، سوریه، پاکستان، و البته چندین کشور دیگر! روشنفکران غربزده هرگز نخواهند توانست این تناقض بزرگ را برای جامعه تشریح کنند که چرا به دنبال پیروی از چنیبن قوم خونریز و سفاکی هستند؟ مخالفان جمهوری اسلامی نیز در حالی به دامن این دولت خونخوار پناه برده، سنگ بر آیینه وطن و تمدن کهن خود می اندازند، که هیچ گاه توضیح نمی­دهند چگونه ممکن است همزمان با پناه بردن به دامن گرگ­ها، ادعای میش بودن داشت!آمریکا بدون شک بزرگترین ناقض حقوق بشر در تمام تاریخ بشریت محسوب می شود. اگرچه قوم آزتک در تاریخ به خونخواری شهره شده اند، ولیکن به یقین باید گفت آنها یک صدهزارم آمریکا هم آدم نکشته اند و به واقع در خیال خود نیز، انجام این حجم از جنایت را تصور نمی کرده اند!

اسپوتنیک در همین زمینه نوشته است:«طبق آماری که اخیرا منتشر شده پلیس ایالات متحده طی سال اخیر بیش از 13136 نفر را کشته و 26493 نفر را مجروح کرده که تا به حال فیلم های این حوادث ثابت کرده 965 نفر از اینان بی گناه بودند.» اسپوتنیک در ادامه با مرور جنایات آمریکا در خارج از این کشور، این سوال را مطرح می کند که:«حال اگر اینان-کشورهای اشغال شده به وسیله آمریکا- این دمکراسی، آزادی و حقوق بشر آمریکا را نخواهند چکار باید بکنند؟» پاسخ واضح است. چاره ای جز خواستن ندارند! چون آمریکا قرار است برای تامین امنیت خود به نفت و منابع جهان مسلط باشد. همین! با این حال، واقعیت این است که مردم خود آمریکا نیز در وضع نگران کننده­ای از لحاظ حقوق بشری به سر می برند و خونریزی های مکرر و پرحجم دولت­شان نتوانسته دستاورد چندانی برای آنها به ارمغان بیاورد.  طبق آمار رسمی خود دولت فدرال 560 هزار آمریکایی به عنوان بی خانمان ثبت نام کرده اند و بیش از 33 ملیون آمریکایی از هرگونه خدمات درمانی محروم هستند!

چندی پیش و همزمان با سفر وقیحانه باراک اوباما به شهر هیروشیما نیز، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به قلم آدامتایلر، مسائل قابل توجهی را در همین زمینه مورد توجه قرار داده است. تایلر می نویسد:«ایالات متحده تقریباآنهارابابمب هسته‌ای نابودکرد. درحالیکه بمباران این شهرجان حدود 150هزار نفر را گرفت اما انتظار نمی‌رود که اوبام ادربازدیدش از هیروشیما ، بعنوان پنجمین رئیس جمهور آمریکایی که وارد آن می‌شود، عذرخواهی کند. عقلانی است که بپرسیم چرا بعداز 70 سال بخاطر هیروشیما عذرخواهی نکنیم؟» ولیکن ما می دانیم که عذرخواهی نکردن اوباما و تقدیم همزمان گل به بنای یادبود قربانیان حمله اتمی هیروشیما، تنها می تواند یک معنای بسیار مضحک و تحقیرکننده برای ژاپنی ها داشته باشد، با این مضمون که:«هم شما را می کشیم و هم گل هدیه می دهیم، همین!» ژاپنی ها هم باهوش تر از آن هستند که این معنا را نفهمند. ولیکن آنها نیز چون دیگر کشورهای مورد حمله قرار گرفته، چاره ای جز تحمل تحقیر و سکوت ندارند.

 آمریکا جهان را به جنگلی تبدیل کرده و به خود حق می دهد برای فربه شدنش، انسان های دیگر را در روز روشن ببلعد! آدمخواری، تخصص گریزناپذیر و قدیمی آمریکا و البته جناب آبراهام لینکن و خلف های پس از اوست. حال سوال این است که جناب سیدمحمد خاتمی، بر مبنای کدام عقل صحیح، چنان فردی را شهید نامیده و مگر اصولاً مکتب آدمخواری هم شهید دارد؟! حکماً بر مبنای همان سخن جناب مایکل لدین مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که در بحبوحه فتنه 88در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود:«اگر از شما بپرسند این جنبش –فتنهسبز- بهچهزمانی برمی‌گردد، احتمالا خواهید گفت به یک سال پیش. اما من می‌گویم ما از اواسط دهه 60 با کسانی از دفتر نخست وزیری ایران در ارتباط و تماس بودیم و موضوع مذاکره و رابطه را پی‌گیری می‌کردیم!»

با این حال، جناب تایلر شرافت بیشتری از اینگونه افراد دارد. تایلر در ادامه همین یادداشت نوشته است:«درزمان جنگ ویتنام،آمریکا 12 میلیون گالونعاملنارنجی (نابودکنندهقویپوششگیاهی) رادر منطقه ویتنام،کامبوجولائوسبرایازبینبردنسنگرهایگیاهیویتکونگ‌هاوجنگجویانویتنامشمالیوهمچنیننابودکردنغلاتآنهاپخشکرد. ازآنزمانصلبسرخویتنامتخمینزدهاستحدود 1 میلیوننفربدلیلتماسباعاملنارنجیمعلولشدهیاازمشکلاتجسمانیرنجمی‌برند. بااینحالتاکنونهیچعذرخواهیبخاطراینمسئلهیادیگرمناقشاتدراینجنگانجامنشدهاست.»

تایلر در ادامه فهرست جنایت های عذرخواهی نکرده آمریکا، کودتای 28 مرداددرایران، کودتای سال 1352 درشیلی، قرارداد معامله برده با آفریقای غربی، حمایت از دیکتاتور کونگو، حمله به عراق درسال 2003، ساقط کردن پرواز 655 ایرانایر،آزمایشاتبررویگواتمالایی‌هادردهه 1940 و نهایتاً سرنگونی پادشاهی هاوائی درسال 1893 را نیز ذکر کرده است. جناب تایلر البته بسیار محتاطانه عمل کرده اند. چه اینکه سیاهه جنایات آمریکا در حق ملت های جهان، بیش از آن است که در یک گزارش یا حتی چند کتاب، بتواند ذکر شده باشد. برای اثبات این مسئله بد نیست اشاره کنیم "آیرا کورزبان" وکیل "ژان برتراند آریستاید" رئیس‌جمهور هائیتی زمانی در یک سخنرانی جالب گفته بود "می دانید چرا تا کنون در آمریکا کودتا شکل نگرفته است؟ چون در واشنگتن سفارت آمریکا وجود ندارد!" اظهارات وکیل رئیس جمهور ربوده شده هائیتی به وسیله آمریکا در حالی ابراز می شد که هائیتی در آن زمان پنجاه و ششمین کشوری محسوب می شد که آمریکا در آن کودتا به راه انداخته بود!