اولتیماتوم ترامپ به بازها

اظهارات اخیر دونالد ترامپ در خصوص نسبت وی و جمهوریخواهان، بار دیگر اردوگاه بازها را دچار تلاطم و آشفتگی کرده است.دونالد ترامپ در این خصوص عنوان کرده است :

" بسیار خوب است اگر جمهوریخواهان بتوانند وحدت خود را حفظ کنند اما من در هر صورت پیروز می شوم. آنچه آشکار است اینکه من در انتخابات مقدماتی نیز بدون حمایت آنها پیروز شدم. اعتقاد دارم که در هر صورت پیروز خواهم بود اما بهتر است که در کنار هم باشیم و وحدت خود را حفظ کنیم."

در خصوص اظهارات ترامپ و چرایی بیان آنها در برهه زمانی فعلی لازم است چند نکته را مدنظر قرار دهیم:

نخست اینکه در انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان،آنها تلاش مضاعفی کردند تا دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی این حزب معرفی نشود. با این حال در نهایت ترامپ توانست بر تد کروز و مارک روبیو و دیگر نامزدهای حزب جمهوریخواه در دور نخست انتخابات غلبه پیدا کرده و آرای لازم را برای نامزدی حزب جمهوریخواه برای راهیابی به در دور نهایی رقابتهای انتخاباتی را به دست آورد. از این رو از ابتدا نیز جمهوریخواهان با حضور ترامپ در دور نهایی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا موافق نبودند. نظر بسیاری از سران حزب جمهوریخواه نامزدی فردی مانند تد کروز در دور دوم انتخابات بود اما علی رغم پیروزی اولیه کروز در ایالت آیووا، در دیگر ایالات ترامپ توانست نمایش بهتری نسیبت به وی داشته باشد.

نکته دوم اینکه ترامپ به خوبی نسبت به موقعیت متزلزلی که جمهوریخواهان در آن قرار دارند آگاه است. از این رو ترامپ هر از گاهی قدرت خود را به رخ حزب جمهوریخواه می‌کشد. نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا نشان می دهد که اگر جمهوریخواهان نامزدی به غیر از ترامپ را به عنوان نامزد نهایی خود در دور دوم رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 معرفی نمایند، حمایت بخش زیادی از طرفداران خود را از دست خواهند داد. در این صورت، شکست جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر قطعی خواهد بود. از این رو سران حزب جمهوریخواه چاره ای جز حمایت از ترامپ نمی بینند. همین مسئله منجر به افزایش قدرت مانور ترامپ در مقابل سران حزب جمهوریخواه شده است. هم اکنون گوی و میدان در اختیار ترامپ است نه سران حزب جمهوریخواه! به عبارت بهتر، این ترامپ است که می تواند مواضع سران حزب جمهوریخواه را با خود تنظیم کند نه بالعکس. اعلام حمایت برخی سناتورها و چهره های ارشد حزب جمهوریخواه با نامزدی ترامپ در دور نهایی انتخابات از روی اجبار و اکراه صورت گرفته است. ترامپ خود نیز نسبت به این مسئله واقف است.

نکته سوم اینکه اظهارات اخیر ترامپ می تواند در آینده حزب جمهوریخواه نیز تاثیرگذار باشد. برخی از طرفداران حزب جمهوریخواه معتقدند که سران این حزب باید با ترامپ به صورتی جدی برخورد کرده و حتی هزینه‌های ناشی از شکست این حزب را در انتخابات ریاست جمهوری امسال بپذیرند. به عبارت بهتر، برخی طرفداران حزب جمهوریخواه که در انتخابات درون حزبی بیشتر طرفدار تد کروز و مارک روبیو بودند ، معتقدند که ترامپ به هیچ عنوان نباید به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه معرفی شود ، حتی اگر هزینه این اقدام شکست حزب جمهوریخواه در برابر حزب دموکرات باشد. با این حال طرفداران ترامپ که توانستند در دور اول انتخابات پیروزی وی را رقم بزنند، سیران حزب جمهوریخواه را در راستای حمایت از وی تحت فشار قرار داده اند. اظهارات ترامپ در خصوص بالا تر بودن جایگاه وی نسبت به حزب جمهوریخواه و عدم تاثیرگذاری حمایت یا عدم حمایت حزب جمهوریخواه در پیروزی وی ، به نحوی اولتیماتوم وی به سران این حزب محسوب می شود. ترامپ قصد دارد پیام روشنی را به سران حزب جمهوریخواه مخابره نماید :اینکه وی هر گاه اراده نماید می تواند بازی جمهوریخواهان را بر هم بزند .بدون شک درک این پیام برای جمهوریخواهان سخت و هزینه بر خواهد بود اما آنها  فعلا چاره ای جز پرداختن هزینه های سنگین تعامل با ترامپ ندارند.