افزایش تعداد امضاهای طومار تکرار همه‌پرسی انگلستان

 بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر (تا لحظه انتشار این خبر) در انگلستان طوماری را امضا کرده‌اند که از دولت این کشور می‌خواهد همه‌پرسی تعیین تکلیف عضویت در اتحادیه اروپا را تکرار کند.

این طومار را «ویلیام اولیور هیلی» از حامیان ماندن در اتحادیه اروپا، پس از آن در سایت پارلمان انگلستان ثبت کرد که در همه‌پرسی روز پنج‌شنبه حامیان خروج این کشور از اتحادیه اروپا با نزدیک به 52% آرا، پیروز شدند.

استدلال امضاکنندگان این طومار این است که بر اساس یکی از قوانین انگلستان، در صورتی که در همه‌پرسی میزان حمایت از طرح کمتر از دو سوم باشد یا کمتر از 75% واجدین شرایط در آن شرکت داشته باشند، دولت می‌تواند همه‌پرسی را تکرار کند. 

در انگلستان این امکان وجود دارد که افراد در سایت کنگره در مورد هر موضوعی طومار ثبت کنند. در صورتی که شمار امضاهای یک طومار از ده هزار بگذرد، دولت موظف به اظهارنظر در مورد آن است و اگر این تعداد به یکصد هزار برسد، پارلمان باید در ارتباط با آن تشکیل جلسه دهد. 

 

حالا با افزایش چشم‌گیر تعداد امضاکنندگان طومار تکرار همه‌پرسی، پارلمان باید درخواست تکرار همه‌پرسی را بررسی کند.

همزمان با این طومار، حامیان ماندن در اروپا که هنوز شکست را نپذیرفته‌اند، تلاش‌های دیگری را هم برای لغو نتایج همه‌پرسی روز پنج‌شنبه در دستور کار قرار داده‌اند، از جمله فشار به نمایندگان پارلمان برای اعلام «مشورتی» بودن نتایج همه‌پرسی و نادیده گرفتن نتایج آن. 

به نوشته خبرگزاری رویترز، طومار تکرار همه‌پرسی از روز جمعه در سایت پارلمان ثبت شده و در حال حاضر به طور متوسط دقیقه‌ای 3000 امضا به آن اضافه می‌شود. تنها ساکنان انگلستان می‌توانند این طومار را امضا کنند. نقشه‌ای که در سایت پارلمان وجود دارد، نشان می‌دهد که اغلب امضاها مربوط به مناطقی است که رأی بیشتری به ابقا در اتحادیه داده‌اند، از جمله لندن. 

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس که در پی نتایج همه‌پرسی قصد دارد از سمت خود کناره‌گیری کند، گفته است که همه‌پرسی دومی در کار نخواهد بود.