اظهارات جدید پنتاگون درباره دستگیری تفنگداران آمریکایی توسط سپاه

دریادار «جان ریچاردسون» فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا امروز در میان خبرنگاران حاضر شد و آخرین یافته‌های پنتاگون در خصوص بازداشت 10 تفنگدار تحت امرش توسط مرزبانان ایرانی را توضیح داد.

فرمانده ریچاردسون گفت که 2 شناور آمریکایی پس از خراب شدن موتور یکی از شناورها در آب‌های سرزمینی ایران، تلاش می‌کنند با نیروهای ایرانی تماس بگیرند و آنها را از موضوع باخبر کنند.

ریچاردسون ادامه داد: «پس از تعمیر موتور، شناورهای آمریکایی قصد فرار داشتند ولی 2 شناور بزرگ سپاه که  سلاح‌هایشان در معرض دید بود، به صورت فیزیکی مانع این کار شدند.

فرمانده آمریکایی گفت که نیروهای حاضر در این 2 شناور قواعد درگیری را رعایت نکرده‌اند و بررسی‌ها نشان داده که قواعد درگیری موجود برای سپری کردن شرایط مشابه کافی است و قصور از نیروهای آمریکایی بوده است.

وی در ادامه به نحوه رفتار نیروهای آمریکایی در هنگام دستگیری اشاره کرد و گفت که آنها با گفته‌هایشان، به آمریکا ضرر رسانده و  گفتارشان نمایش عدم وفاداری به کشورشان بوده است.

ریچاردسون تأیید کرد که این نیروها با تعامل وزارتخانه‌های خارجه ایران و آمریکا آزاد شده‌اند و در این ماجرا هیچ ارتباط مستقیمی میان پنتاگون و نظامیان ایران برقرار نشده است.

ژنرال آمریکایی در طی خواندن گزارش چندین نوبت از یک لفظ مجعول برای اشاره به نام خلیج‌فارس استفاده کرد و حتی در پاسخ به خبرنگارانی که نام درست این آبراهه را بر زبان جاری می‌ساختند، بر واژه‌سازی خود تأکید داشت.