«فرانز کلینتسوویچ» سناتور روسی و معاون اول کمیته امنیت و دفاعی شورای فدرال روسیه تأکید کرد، انگلستان باید به خاطر حمله به عراق در سال 2003 میلادی از مردم این کشور عذرخواهی کرده و غرامت پرداخت کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، این سناتور روس در ادامه گفت: این کمیته به طور خاص در داخل انگلستان راه‌اندازی شد تا به مطالعه دلایل و شرایط مداخله انگلیس در جنگ عراق بپردازد و هم‌اکنون حکم خود را صادر کرده است: حمله به عراق تنها یک اشتباه بود. من معتقدم چنین بیانیه‌ای به طور صرف کافی نیست.

وی افزود: مشکل عراق یافتن ماهیت آکادمیک نقش این کشور در این تهاجم غیرقانونی نبود تا بررسی‌های بیشتر را به مورخان بسپارد. انگلستان باید از مردم عراق رسما عذرخواهی کرده و غرامت خسارات به بار آورده در این کشور را بپردازد و در پایان نیز مقاماتی که در این خصوص مسئولیت داشته‌اند، تحت پیگرد قضایی قرار گیرند.

این قانونگذار روسی در پایان تأکید کرد: تنها در این صورت است که می‌توان امیدوار بود که این اتفاق درس عبرتی شود برای آیندگان تا هیچ کس جرأت تکرار آن را نداشته باشد.

کمیته حقیقت‌یاب «چیلکات»، روز چهارشنبه نتایج تحقیقات خود درباره نقش انگلیس در مداخله نظامی تحت رهبری آمریکا در عراق را منتشر کرد. این کمیته سال 2009 برای بررسی این موضوع تشکیل شده بود. 

این گزارش به شدت از تصمیم دولت انگلیس برای مداخله نظامی در عراق انتقاد کرده و تصریح کرده که این تصمیم بر اساس اطلاعات نادرست درباره تسلیحات کشتار جمعی عراق گرفته شده بود.