31 هزار خارجی برای داعش می جنگند

آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود نحوۀ پراکندگی جدید گروه تروریستی داعش را در هفت منطقۀ جهان مشخص کرد.

 

بر این اساس، گزارش ارائه شده توسط شورای مشورتی امنیت خارجی وابسته به وزارت خارجۀ آمریکا نشان می دهد که داعش با انجام حملات تروریستی در 7 کشور ترکیه، تونس، لبنان، فرانسه، بلژیک، بنگلادش و فیلیپین اقدام به قدرت نمایی کرده و سعی در گسترش دامنۀ فعالیت خود در آنها دارد.

 

بنا بر این گزارش، این 7 کشور مورد توجه داعش بوده اند و هرچند مرکز اصلی فعالیت این گروه تروریستی نیستند؛ اما در آنها به حمایت از هسته های مرتبط با خود و انجام حملات تروریستی ادامه می دهد.

 

این گزارش همچنین نشان می دهد که داعش با انجام حملات توسط اعضای موسوم به "گرگ های تنها" و جنگجویان محلی به تمرکز زدایی رو آورده است.

 

بحران سوریه نیز دلیل به وجود آمدن تعداد بی سابقۀ عناصر جنگجو شده است چنان که در میان سال های 2011 تا 2016 چیزی حدود 27 تا 31 هزار تبعۀ خارجی از 86 کشور به صف داعشیان در سوریه و عراق پیوسته اند.

 

تونس در صدر 6 کشور اصلیِ صادرکنندۀ تروریست به مناطق درگیری قرار دارد؛ چنان که 6 هزار تروریست از این کشور به سوریه و عراق رهسپار شده اند و بعد از آن عربستان با 2500 نفر، روسیه با 2400 نفر، ترکیه با 2100 نفر، اردن با 2000 نفر و فرانسه با 1700 نفر در رتبه های بعدی قرار می گیرند. حدود 280 نفر هم از منطقۀ شمال آفریقا به داعش پیوسته اند.

 

گزارش مذکور نشان می دهد که تعداد خارجی ها در صفوف داعش کاهش یافته و این آمار و ارقام تغییر خواهد کرد اما در حال حاضر، داعش حدود 19 هزار جنگجو در سوریه و عراق دارد.