توافق با رژیم صهیونیستی؛ جلیقۀ نجات ازدوغان

 توافق عادی سازی روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی دستاوردهای بسیاری را برای رژیم اسرائیل رقم زد. تضمین محدود کردن فعالیت های حماس در ترکیه، ادامه یافتن محاصره غزه و افزایش سقف هماهنگی بین آنکارا و تل آویو دستاورهایی است که این توافق برای رژیم اشغالگر به ارمغان آورد. "الون بن داوید" کارشناس مسائل راهبردی و نظامی رژیم صهیونیستی دربارۀ دستاوردهای عادی سازی روابط این رژیم با ترکیه گفت: «مسأله دو غیر نظامی و دو جسد اسرائیلی در اختیار حماس از موضوعات مهمی است که در راستای توافق عادی سازی روابط اسرائیل با ترکیه مطرح شد. این مساله درست زمانی مطرح شد که اردوغان برای تحقق توافق تحت فشار بود».

وی افزود: «از سویی مصری ها از توافق ترکیه و اسرائیل نگرانند. در این راستا اسرائیل به مصری ها اطمینان داد که این توافق جایگاه مصر را در نوار غزه تحت تاثیر قرار نمی دهد و نقش مصر را به عنوان میانجی بین حماس و اسرائیل محدود نمی کند».

"تسفی یحز کیلی" تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز در گفتگو با شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: «توافق هسته ای ایران با غرب، بر توافق عادی سازی روابط ترکیه با اسرائیل تاثیر گذار بود.

اردوغان طرح های خود را در سوریه در حال فروپاشی می بیند و از سویی رابطه وی با روس ها در وضعیت بحرانی قرار دارد. در حالی که روابط ایران با جامعه جهانی رو به گسترش است».

وی افزود: «اسرائیل بمثابه جلیقه نجات اردوغان از تلاطم بحران هایی است که با آنها دسته پنجه نرم می کند».