گاردین در مطلبی با اشاره به درگیری روز پنجشنبه پلیس آمریکا با معترضان سیاه‌پوست نوشت: حادثه تیراندازی در دالاس بار دیگر قانون جنجالی آزادی حمل سلاح و مباحث نژادی را وارد رقابتهای انتخاباتی این کشور کرد.

 

دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون – نامزدهای انتخاباتی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات – روز گذشته به دنبال وقوع تیراندازی میان نیروی پلیس دالاس و مهاجمان سیاه‌پوست، برای دومین بار در ماه جاری میلادی، برنامه انتخاباتی خود را لغو و در عوض، به اظهارنظر درباره این حادثه ناگوار و دلایل وقوع آن پرداختند.

 

این دو نامزد انتخاباتی پس از حادثه تیراندازی اخیر در یک باشگاه همجنس‌گرایان در شهر اورلندو نیز مجبور شدند برای مدتی برنامه‌های انتخاباتی خود را لغو کنند. 

 

گاردین در ادامه نوشت: در شرایطی که آمریکا امسال شاهد یکی از جنجالی‌ترین رقابتهای ریاست جمهوری است، انتظار می‌رود حادثه تیراندازی روز پنجشنبه در دالاس که با فاصله کوتاهی از حادثه تیراندازی در اورلندو اتفاق افتاد، تا زمان برگزاری انتخابات سراسری در ماه نوامبر، قانون آزادی حمل سلاح و مباحث نژادپرستانه را همچنان به عنوان دو موضوع چالشی مهم در فضای انتخاباتی آمریکا و تبلیغات نامزدها زنده نگه دارد.

 

ترامپ تاکنون در سخنرانی‌های انتخاباتی خود نشان داده است از آستانه تحمل پایینی در برابر جرایم این چنینی برخوردار است. او پیشتر در یک تجمع انتخاباتی مدعی شد در صورت پیروزی در انتخابات، برای فردی که یک نیروی پلیس را بکشد، مجازات اعدام در نظر خواهد گرفت. 

 

در مقابل، رقیب دموکرات او - هیلاری کلینتون – مانند باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به کرات خواستار محدود شدن سلاح در سطح جامعه و اصلاح قوانین کیفری تبعیض‌آمیزی شده است که به زعم او، برخورد غیرمنصفانه‌ای با آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار دارند.

 

بر همین اساس، با توجه به اینکه در دو حادثه اخیر تیراندازی در آمریکا پای اقلیت‌های قومی و مذهبی در میان بوده است، بدون تردید موضوع نژاد و نژادپرستی از نمود به مراتب بیشتری در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا برخوردار خواهد بود. ضمن اینکه کارشناسان انتخاباتی معتقدند نقش اقلیت‌ها نیز در این دوره از انتخابات تعیین‌کننده‌تر از همیشه است.

 

بر اساس نظرسنجی مشترک اخیر واشینگتن پست و شبکه خبری ای‌بی‌سی، کلینتون از یک محبوبیت قابل‌ملاحظه 79 درصدی در میان اقلیت سیاه‌پوست آمریکا برخوردار است؛ در حالیکه 94 درصد سیاه‌پوستان در این نظرسنجی اعلام کردند از ترامپ متنفرند.

 

«کوری استیوارت» - مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ در ویرجینیا – به دنبال حادثه تیراندازی پنجشنبه در دالاس در صفحه فیس‌بوک خود مستقیماً سیاستمداران لیبرالی مانند هیلاری کلینتون را به دلیل نژادپرست خواندن پلیس آمریکا، مسبب کشته شدن چند نیروی پلیس در شهر دالاس به دست مهاجمان سیاه‌پوست اعلام کرد. 

 

ترامپ پس از حادثه تیراندازی در اورلندو به سرعت با بهره‌برداری انتخاباتی از این حادثه، رقیب دموکرات خود را به دلیل حمایت از اقلیت‌ها و مخالفت با قانون حمل سلاح مورد انتقاد قرار داد.

 

از این رو، انتظار می‌رود وی در اولین نطق انتخاباتی خود پس از حادثه تیراندازی در دالاس نیز این حادثه را دستمایه انتقادات جدید از کلینتون قرار داده و نامزد دموکرات‌ها را به دلیل انتقادهای مکرر خود از تبعیض نهادینه شده در قوانین کیفری آمریکا علیه سیاه‌پوستان و نژادپرستی ریشه‌دار در ساختار پلیس، به ضدیت با پلیس و قاطعیت نداشتن در برابر وقوع جرم در جامعه آمریکا متهم کند.