اوباما: از نظر خشونت منحصر به فرد هستیم

 رئیس جمهور آمریکا افرادی را که در این کشور اقدام به تیراندازی و کشتار دسته جمعی می‌کنند افرادی روانی خواند و افزود انگیزه‌هایی که برای چنین اقدام‌هایی بیان می‌شود آن چیزی نیست که بیشتر مردم به آن باور دارند. 

 

باراک اوباما در نشست خبری با خبرنگاران در ورشو، محل برگزاری نشست ناتو در لهستان، شغل نیروهای پلیس آمریکا را بسیار سخت و خطرناک توصیف کرد و گفت: «وقتی فردی وارد کلیسا می‌شود و افرادی را که در آنجا دعا می‌کنند هدف قرار می‌دهد نمی‌توان اقدام او را اقدامی سیاسی در جهت بیان ایده‌ای سیاسی و به نمایندگی از گروهی از مردم قلمداد کرد. چنین فرضیه‌هایی را نباید درباره فرد مسلمانی که به تنهایی دست به سلاح می‌برد به کار برد.» 

 

اوباما با اشاره به موضوع سلاح در آمریکا نیز گفت: «نمی‌توانیم همه تنش‌های نژادی موجود را در کشور را برطرف کنیم. همچنین نمی‌توانیم پیش از هر رویدادی دیوانه‌ای را که عامل آن رویداد است و می‌خواهد به مردم بی‌گناه آسیب برساند را شناسایی کنیم. کاری که می‌توانیم بکنیم این است که هزینه چنین اقدامی را برای آن فرد بالا ببریم و دست زدن به چنین اقدامی را برای او سخت‌تر کنیم. ما در میان کشورهای پیشرفته از نظر خشونت منحصر به فرد هستیم. 

 

وی افزود: فقط در شیکاگو در سال گذشته یکصد نفر هدف اصابت گلوله قرار گرفته‌اند و این موضوع به امری عادی تبدیل شده است. یکی از علت‌های بالا گرفتن تنش بین مردم و پلیس آن است که نیروهای پلیس می‌دانند هر فردی در آمریکا ممکن است مسلح باشد. لذا اگر نگران جان افسران پلیس هستیم نمی‌توانیم بحث سلاح را کنار بگذاریم و بگوییم به سلاح شخصی ربطی ندارد. در تظاهراتی که در دالاس برگزار شد و تیراندازی که اتفاق افتاد پلیس نگران این بود که دامنه تیراندازی به جمعیت معترضی کشیده شود که همگی مسلح بودند.» 

 

اوباما افزود: «وقتی پای تروریسم در میان باشد همه کشورهای دنیا از بروز حوادثی که در بروکسل، ترکیه، آمریکا و عراق روی می‌دهد آگاه می‌شوند و نگرانی خود را ابراز می‌کنند. گفته می‌شود داعش همچنان که قلمروهای اشغال شدهٔ بیشتری را از دست می‌دهد به اقدام‌های تروریستی سنتی پناه می‌برد. آنان در مناطقی که حکمرانی می‌کنند در برآوردن نیازهای مردم آن منطقه عاجز می‌مانند تنها کاری که می‌توانند بکنند کشتن دیگر انسان‌های بی‌گناه است. لذا ما داریم تلاش خود را چند برابر می‌کنیم تا به شکلی ریشه‌ای اقدام‌هایی عملی برای ریشه کن کردن خشونت با اسلحه بیابیم.» 

 

 وی میزان جرم و جنایت را در آمریکا خیلی کمتر از جرائمی خواند که پنج سال، ده سال، پانزده سال و یا بیست سال پیش اتفاق می‌افتاد، و مدعی شد: میزان جرم و جنایت در دوره ریاست جمهوری من کمتر از آن چیزی است که در دهه ۱۹۶۰ شاهدش بودیم. جرائم خشونت آمیز تا میزان بسیار زیادی کاهش یافته است اما این بدان معنی نیست که چشم روی برخی مسائل ببندیم. 

 

اوباما به وجود تبعیض نژادی در دستگاه عدالت کیفری آمریکا اذعان و تاکید کرد این ادعا مستند است و کسی نمی‌تواند آن را انکار کند. 

 

رئیس جمهور آمریکا گفت: آمریکا آنطور که برخی فکر می‌کنند دچار اختلاف نشده است. 

 

اوباما گفت: من قاطعانه معتقدم آمریکا آنطور که برخی فکر می‌کنند دچار اختلاف نشده است. آمریکایی‌ها از همه نژاد‌ها و پیشینه‌ها ازحمله غیرقابل توجیه به پلیس در دالاس یا هر جای دیگر خشمگین می‌شوند و این شامل تظاهرات کنندگان نیز می‌شود. این همچنین شامل خانواده‌هایی می‌شود که نگرانی شدید درباره رفتار پلیس دارند و گفتند که این غیرقابل قبول است. هیچ اختلافی در این زمینه نیست. 

 

رئیس جمهور آمریکا گفت: اندوه، خشم و سردرگمی درباره گام بعدی وجود دارد اما این وحدت وجود دارد که جامعه ما نباید اینگونه عمل کند. ما آمریکایی‌ها نباید چنی باشیم. 

 

باراک اوباما گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم اقدامات تعداد کمی همه ما را محدود کند. فرد مجنونی که این حمله را در دالاس انجام داده است نماینده دیگر آمریکایی‌های آفریقایی تبار نیست همانطور که عامل تیراندازی در چارلستون نماینده سفیدپوستان دیگر نیست. همانطور که عامل تیراندازی در اورلاندو یا سن برنادرینو نماینده آمریکایی‌های مسلمان نیست.