ارتش سوریه متهم به قتل خبرنگار آمریکایی شد

در حالی که خبرگزاری رویترز سال 2012 گزارش کرده بود که «ماری کالوین» بر اثر اصابت راکت جانش را از دست داده، دادخواستی در آمریکا اقامه شده و ارتش سوریه را متهم کرده که در مرگ این خبرنگار آمریکایی در سال 2012 دست داشته است.

خبرگزاری «هافینگتن پست»، گزارش داد بر اساس این دادخواست ارتش سوریه متهم شده که به عمد «ماری کاترین کالوین» خبرنگار هفته نامه ساندی تایمز بریتانیا را به قتل رسانده تا از گزارش وقایع بحران سوریه جلوگیری کند.

سازمان عدالت و بازرسی که یک سازمان غیر دولتی‌ است به نیابت از خواهر کالوین و باقی قربانیان این‌ حادثه این دادخواست را مطرح کرده است.

بر این اساس ارتش سوریه متهم شده که با ردیابی تماس‌های کالوین 56 ساله محل سکونت او در حمص سوریه را شناسایی و با موشک هدایت شده محل اقامت او را هدف قرار داده است.

این خبرنگار آمریکایی در 22 فوریه 2012 به همراه «رمی اوشلیک» عکاس فرانسوی‌ در منطقه «بابا عمرو» در حمص که یکی از کانون‌های درگیری نیروهای ارتش سوریه و شبه نظامیان معارض بشار اسد بود کشته شد.

اواسط ماه فوریه 2012 نیز یک خبرنگار فرانسوی به ضرب گلوله گروه‌های مسلح در شهر حمص کشته شد که روزنامه فیگارو فرانسه نیز تاکید کرد وی در حمله افراد مسلح کشته شده است.

رویترز در آن زمان به نقل از منبعی که وی را شاهد عینی خواند، گزارش داده بود که این دو بر اثر اصابت یک راکت به یک ساختمان کشته شدند.

رویترز اعلام کرد که این دو به دلیل پوشش خبری مناطق درگیری و جنگی در خاورمیانه دارای تجربه زیادی بودند.

بنا بر این گزارش، کالوین خبرنگاری جسور بود که در سال 2001 در سریلانکا بینایی یک چشم خود را بر اثر اصابت ترکش از دست داده بود و چشم خود را با تکه‌پارچه سیاهی می‌پوشاند.

در پی مرگ ده‌ها خبرنگار و روزنامه نگار در طول 5 سال بحران سوریع، این کشور یکی از خطرناک ترین مناطق برای حضور خبرنگاران به شمار می‌رود.