محمد یحیی که مترجم داعش بود، درباره علت پیوستنش به این گروه گفت بعد از فتوای محمد حسان مبلغ مصری به «جهاد» در سوریه به این گروه پیوسته است. یحیی 19 ساله افزود: از قرقیزستان برای کسب دانش در دانشگاه الازهر به مصر سفر کرده بود.

 

وی در مصاحبه با رابرت فیسک نویسنده انگلیسی تاکید کرد، تحت تاثیر شیخ محمد حسان و افکارش قرار گرفته به ویژه این که او در آن موقع با صدور فتوایی «جهاد» در سوریه را مجاز دانسته است. محمد حسان گفته بود بر هر مسلمانی واجب است در جهاد در سوریه شرکت کند.

 

یحیی افزود: حسان به حاضران گفت باید برای جهاد به سوریه بروید. این سخن ذهن مرا به خود مشغول کرده بود. محمد حسان به هر شخصی که حضور داشت 100 دلار داد. وی درباره سفر خود از مصر به سوریه در سال 2013 گفت: بعد از این که به من اطلاع دادند که باید با شخصی به نام ابومحمد الترکی مسئول کمک به افراد برای رفتن به سوریه تماس بگیرم، به استانبول سفر کردم. 

 

محمد یحیی خاطرنشان کرد، ابومحمد به من خبر داد که در ترکیه با هیچ مشکلی مواجه نخواهم شد چرا که در آنجا جوانان بسیاری همانند من وجود دارند و بعد از آن از طریق قاچاقچیان منتقل شدم. در آنجا افراد 15 تا 18 ساله زیادی از عرب و غیرعرب بودند.  

 

وی افزود: بعد از این که به سوریه رفتم به توصیه یکی از شهروندان قرقیزستانی به داعش پیوستم.  

 

یحیی مترجم این گروه تروریستی بود و چند ماه در شهر رقه حضور داشت تا این که ارتش سوریه او را بازداشت و به زندان نظامی در دمشق منتقل کرد.  

 

فیسک عملیات بازداشت یحیی را اینگونه بیان کرد که یک مکانیک که خودروی او را تعمیر می کرد به او گفت اگر قصد ازدواج دارد به دیدار او برود که بعد از این که به دیدار او رفت او را به زندان منتقل کردند.